Marek Výborný
49 let
- Univerzita Palackého v Olomouci
- Heřmanův Městec
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Jednoznačně ano. Vzdělávání je důležitou investicí do budoucnosti české republiky.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Ano, Česko jako země podporující inovace, vědu a výzkum je pro mě vizí České republiky do budoucna. Nutně s tím souvisí i priority, které si jako vláda musíme stanovit směrem k tomu, abychom dokázali podpořit rozvoj ekonomiky, průmyslu, ale třeba i zemědělství v České republice. Zjednodušeně řečeno, aby přidaná hodnota ekonomiky vycházející z inovací zůstávala u nás.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Ministerstvo zemědělství dlouhodobě podporuje vědu, výzkum a vzdělávání. Během tohoto volebního období se podařilo například v rámci zefektivnění fungování veřejných výzkumných institucí sloučit 3 výzkumné instituce a vytvořit Národní centrum zemědělského a potravinářského výzkumu. Výzkum dlouhodobě podporujeme včetně například každoročního udělování cen ministra zemědělství v rámci agrosalonu Země živitelka. Dlouhodobě jsou prostředky směřovány do oblasti školství – ať už středního či vysokého, včetně investic do vybavení školních statků a školních podniků. Pro podzimní kolo dotačního programu Evropské unie Program rozvoje venkova jsme připravili nové finanční nástroje.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Podařilo se schválit novelu lesního zákona, která i péči o lesy skutečně významným způsobem posunuje do 21. století, včetně inovativních trendů, které mohou správci lesů využívat v rámci větší liberalizace přístupu k lesnímu hospodářství. Další kroky byly zmíněny již v odpovědi číslo 3, to znamená otázka větší podpory zemědělského, potravinářského, lesnického školství. Již od roku 2017 funguje také program podpory Center odborné přípravy v rámci středních škol České republiky, kam ministerstvo, byť tyto školy nezřizuje, dlouhodobě směřuje podporu pro větší kvalitu a úroveň odborné praktické výuky. Vědu, výzkum a inovace považujeme za stěžejní oblast a také jsme ji takto propsali do, v minulém měsíci schváleného, strategického dokumentu zemědělství České republiky 2030+.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Meziresortní spolupráce funguje velmi dobře na úrovni spolupráce právě s ministrem pro vědu výzkum a inovace, se kterým jsme také diskutovali a hledali cesty větší podpory aplikovaného výzkumu. Pro resort ministerstva zemědělství je důležitá podpora aplikovaného výzkumu a realizace propojení vědy výzkumu s praxí a uplatnění vědeckých závěrů a poznatků v praxi. Samozřejmostí je také spolupráce s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, a to primárně v segmentu středních škol zemědělského, potravinářského a lesnického zaměření. Důležitá je také aktivní spolupráce Ministerstva zemědělství se zemědělskými univerzitami, ať už ČZU v Praze nebo MENDELU v Brně, stejně jako s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Jak již bylo zmíněno, děje se tak podporou škol v rámci vybavení odborných pracovišť, ale stejně tak vypisujeme různé formy soutěží, a to jak pro vědecké pracovníky, tak i pro pedagogy a výzkumné pracovníky univerzit.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Větší propojenost vědy a výzkumu s praxí a také samozřejmě dostatečná podpora některých inovativních vědeckých programů a projektů.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Je to téma, kterému se v posledních 2 letech velmi intenzivně věnujeme. Z pozice státního tajemníka ministerstva zemědělství byla vytvořena celá řada projektů pro vzdělávání zaměstnanců, výběrem například: pořízení přístupu pro všechny zaměstnance k online vzdělávací platformě Seduo, manažerská akademie (vč. online testování), strategický mentoring pro vedoucí pracovníky ministerstva zemědělství a zajištění nového poskytovatele jazykových kurzů.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Tím příběhem je moje odpovědnost za resort zemědělství a pravidelné setkávání se studenty nejenom středních škol, protože se ukazuje že tam, kde je šance seznámit a učit studenty v inovativním moderním prostředí, tak se posiluje i ten trend uplatnitelnosti těchto studentů v praxi a jejich ochota zůstat v daném oboru a neodcházet po absolvování školy někam jinam.