Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Michaela Šebelová

42 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Kunčice pod Ondřejníkem
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Michaela Šebelová

42 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Kunčice pod Ondřejníkem
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano. Vzdělávání považuji za jednu z nejdůležitějších investic státu, protože bez kvalitního školství a propojení vzdělávání s praxí nemůžeme udržet mladé lidi v regionech ani rozvíjet inovace a moderní technologie.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
S touto vizí souzním naplno. Česko má velký potenciál - máme kvalitní, univerzity, je potřeba ale dát více peněz do vědy a výzkumu a více podporovat studenty, aby mohli propojovat studium i s odbornou praxí. Já jsem doma v Moravskoslezském kraji. Konkrétně ten má velký potenciál. Kromě škol máme i šikovné lidi a rostoucí technologický sektor. Když dokážeme vytvořit podmínky pro kvalitní vzdělání a pracovní příležitosti, můžeme být součástí evropské špičky.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Již jako starostka malé podhorské obce na Frýdecko - Místecku jsem velice dbala na podporu místní základní školy, a to nejen co se týče jejího rozvoje, investic do vybavení, ale také co se týče kvality výuky a klima ve škole. Zapojili jsme se do Klubu zřizovatelů a systematicky jsem jako zřizovatel školy s vedením školy spolupracovali nejen na poli financování investic, ale také, co se týká vzdělávání pedagogů a směřování školy. Myslím si, že dobrý zřizovatel se má zajímat i o tyto věci, ne jen o správu budov a vybavení. Ve stejném duchu jsem přistupovala ke své práci i v rámci poslanecké sněmovny. Proto jsem velice ráda podpořila revoluční změny, které jsme v letošním roce v rámci školského zákona prosadili. Osobně za zásadní považuji institucionalizaci pozic školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů a zavedení možnosti indexace škol.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Součástí práce poslankyně je také práce v podvýborech. Já konkrétně jsem vedla v rámci Zdravotnického výboru podvýbor pro oblast specializačního a profesního vzdělávání, vědu a výzkum. V rámci elektronizace zdravotnictví jsme řešili i Administrativní systém pro specializační a nadstavbové vzdělávání zdravotnických pracovníků. Do příprav byli zapojeni a připomínky a podněty dávali a do celého procesu byli také zapojeni zástupci mladých lékařů ze spolku Mladých lékařů a ze Sekce mladých lékařů ČLK. Ti potvrdili, že navržené a nyní již schválené změny vítají a hodnotí je jako promyšlené. Došlo k aktualizaci a kodifikaci terminologie, aby vše bylo jednoznačné a jasné. Systém tak bude fungovat lépe, méně chaoticky a zejména s lepším přístupem k mladým lékařům. Ti zejména kvitují, že bude omezen počet školenců, tedy lékařů, kteří se budou školit u jednoho školitele. Předejde se tak například situaci, kdy mladý lékař svého školitele vůbec neznal. To považuji za důležitý krok v oblasti profesního vzdělávání.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Jednou z hlavních věcí, které jsem se snažila v tomto volebním období věnovat byla prevence. Česko se nikdy nestane mozkovnou světa, pokud naše společnost nebude dostatečně zdravá, psychicky odolná a soudržná. a to začíná u osobního fyzického i duševního zdraví každého jedince. Podpora zdravého životního stylu by už dávno neměla být jen lifestylové téma, měla by to být celospolečenská, vzdělávací a hlavně politická priorita. Což v dostatečné míře doposud bohužel není. Jsem ráda, že jsem od začátku u zrodu a fungování iniciativy Aktivní Česko, která propojuje mnohé důležité hráče napříč sektory, například Hospodářskou komoru, Českou asociaci Sport pro všechny, Českou komoru fitness, Českou obec sokolskou, Českou unii sportu, Klub českých turistů, OREL, Radu seniorů ČR, Revma Ligy Česká republika, Svazu obchodu a cestovního ruchu a další. Nadační fond spolupracuje také s MInisterstvem zdravotnictví a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Národní sítí zdravých měst, Národní sportovní agenturou, Českým olympijským výborem a Světovou zdravotnickou organizací. V letošním roce proběhne již třetí ročník celonárodní kampaně na podporu pohybu Aktivní září.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Podporuji sport. Sportování má pozitivní vliv na kognitivní funkce mozku, protože zlepšuje průtok krve do mozku, zvyšuje produkci BNDF neboli mozkového neurotrofního faktoru, čímž zlepšuje i jeho synaptickou plasticitu. To přispívá ke zlepšení paměti učení, pozornosti a schopnosti řešit problémy. Celkově má sport pozitivní vliv na kognitivní výkon. Zmiňuji to konkrétně proto, že na tento naprostý základ se při tvorbě strategií často zapomíná a protože už se to dávno neděje přirozeně a samo, musíme sport jako politici na všech úrovních podporovat a zajistit dostatečné finanční prostředky a podmínky pro sportování dětí a mládeže. Konkrétně podporuji například již zmíněný Nadační fond Aktivní Česko a například projekt InMotion, který propojuje online a offline svět. V roce 2024 jsme za tři týdny s více než 500 žáky napříč kraji České republiky obešli celou zeměkouli. V projektu bylo najeto, naběháno, nachozeno přes 40 000 km, průměrně to na každého účastníka činilo 60 minut fyzické aktivity denně, což je mimochodem denní dávka pro děti a mladistvé doporučená WHO pro jejich zdraví. A více než polovina dětí v dnešní době tento limit zdaleka nedosahuje. A to je pro budoucnost alarmující. Proto je tak důležité se i této oblasti v kontextu Česka budoucnosti věnovat.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Jednou z hlavních bariér je podfinancování školství a časté změny na postu ministra školství, což brzdí kontinuitu reforem. Chybí také dostatečné propojení škol s praxí a rychlejší adaptace na nové technologické a společenské výzvy.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Vzdělávání ve státním sektoru má velký prostor pro zlepšení. Je potřeba více se zaměřit na moderní dovednosti, flexibilní formy výuky a celoživotní vzdělávání, aby zaměstnanci úřadů dokázali reagovat na rychle se měnící podmínky.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Ano. Jako matka dvou synů a bývalá starostka vím, jak důležité je, aby mladí lidé měli možnost získat kvalitní vzdělání a uplatnit ho doma, ne až po odchodu do jiného kraje nebo zahraničí. Mnohé mladé rodiny se stěhují kvůli práci nebo bydlení jinam, a proto chci pracovat na tom, aby nejen Moravskoslezský kraj nabízel dost příležitostí k životu i kariéře.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily