Lukáš Vlček
43 let
- Masarykova univerzita v Brně
- Pacov
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, rozhodně. Vzdělávání je základ každé silné ekonomiky. Bez kvalitních lidí nemůžeme mít kvalitní firmy, technologie ani inovace. Proto se na vzdělávání v různých oblastech zaměřujeme také v naší Hospodářské strategii: Česko do top 10, na které jsme s odborníky několik měsíců pracovali a kterou jsem představil při svém nástupu na MPO.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Abychom obstáli ve světě, musíme být chytřejší, ne levnější. Tahle vize dává smysl – a je to zároveň i motivace pro naši práci.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Podporujeme technologické vzdělávání, výzkum a rozvoj talentu. Pomáháme firmám investovat do inovací, podporujeme startupy a moderní průmysl. Chceme, aby se v Česku vymýšlely nápady, nejen vyráběly produkty. A jak už jsem zmiňoval, jasný plán v tom máme i díky naší hospodářské strategii.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Letos jsme například spustili Národní inovační fond, který pomáhá financovat výzkumné projekty a univerzitní spin-offy. V Jižní Koreji jsme podepsali dohodu o strategické spolupráci v oblasti polovodičů a rozvoje talentů. Zároveň jsme rozšířili programy Technologická inkubace a granty pro startupy, aby mladé firmy měly větší prostor k růstu. Investujeme také do digitálního vzdělávání zaměstnanců ve státní správě. A ke zmiňované Hospodářské strategii: Česko do top 10 jsme vypracovali akční plán naplňování s konkrétními úkoly.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracujeme s MŠMT, MMR nebo MZV. S ministerstvem školství jsme například připravili program propojující školy s firmami v regionech a pomáháme studentům získávat praktické zkušenosti. Pokračujeme v projektu pojízdné učebny techniky, speciálním kamionu nadupaném technologiemi, který přiváží inovativní výukové metody přímo do škol. S ministerstvem pro místní rozvoj řešíme chytrá města a rozvoj regionálních inovačních center. A ve spolupráci s ministerstvem zahraničí se soustředíme na přilákání špičkových výzkumníků a talentů ze zahraničí.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Nabízíme granty pro mladé podnikatele a výzkumníky, kteří mají odvahu přijít s novým řešením. Podporujeme stipendia v oblasti špičkových technologií a high-tech oborů. A pracujeme i na úpravách legislativy, která usnadňuje transfer technologií z univerzit do praxe. Já osobně dávám prostor mladým talentovaným lidem i při své práci ministra, například jim dávám prostor se mnou vyrazit na zahraniční cesty a účastnit se jednání na nejvyšší úrovni, s řadou mladých a talentovaných lidí aktivně spolupracuji a podobně.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Co mě osobně trápí, je nízká prestiž doktorského studia a neocenění doktorandů v Česku. Další z hlavních bariér je roztříštěnost systému, kde chybí propojení škol, firem a výzkumu, to se jako MPO snažíme odbourávat. Dále nedostatek odborníků v technických oborech a někdy i zbytečně složité a pomalé procesy.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Snažíme se jít příkladem. Zavedli jsme interní akademii pro zaměstnance, školení v oblasti digitalizace, AI i legislativních změn. Nabízíme našim zaměstnancům například také kurzy cizího jazyka. Vzdělávání bereme jako dlouhodobou investici.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Jako starosta jsem viděl, jak může dobré školství změnit celé město. V Pacově, v jehož čele jsem před zvolením do sněmovny téměř 15 let stál, se nám úspěšně podařilo provázat mateřské, základní, střední i zájmové školství a region z toho těží dodnes. Zároveň, protože jsem brzy po škole nastoupil do zaměstnání, mám zkušenost s celoživotním vzděláváním, vysokou školu jsem si dodělával při práci a později absolvoval různé odborné kurzy. Obecně považuji i u svých dětí vzdělání za nejlepší investici, kterou může člověk udělat.