Marek Ženíšek
46 let
- Západočeská univerzita v Plzni
- Plzeň 1
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, jako ministr pro vědu, výzkum a inovace vnímám vzdělání jako základ konkurenceschopnosti, prosperity i inovací. Pokud chceme, aby se Česko stalo mozkovnou světa, musíme investovat do lidí, do vědkyň a vědců v Česku, jejich talentu a rozvoje a tím pádem více využít jejich potenciál.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Pokud ji chceme naplnit, tak jiná cesta asi není. Vize je to ambiciózní, ale zároveň uskutečnitelná, máme totiž jak šikovné vědce, učitele tak i studenty, se kterými se rád setkávám a tato setkání mě vždy nabijí optimismem. Pokud jim vytvoříme ty správné podmínky, Česko má na to výrazně se posunout v oblasti vzdělávání, výzkumu i inovací.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Zvyšujeme investice a rozpočet do vědy a výzkumu a strategicky směřujeme k většímu globálnímu propojení, což podpoří i vědu v Česku. Konkrétně jsme aktuálně prosadili nový zákon o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí. Jde o nejvýraznější legislativní úpravu systému českého výzkumu za posledních 20 let. Díky tomu se vědecké výsledky dostanou rychleji do praxe, vědeckým týmům umožní lépe reagovat na aktuální potřeby společnosti, celkově zlepší práci vědkyň a vědců a tím podpoří inovace a konkurenceschopnost ČR. Výrazně taky podporujeme strategické technologie, právě proto jsme například připravili kvantovou strategii, kterou bude v září schvalovat vláda.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Předložil jsem a prosadil nový zákon o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí. Navrhl jsem a prosadil rostoucí rozpočet na vědu a výzkum. Aktivně podporuji strategické technologie (AI strategie, kvantová strategie). Dále jsem se podílel na vzniku nových nástrojů na přilákání zahraničních i českých výzkumníků a výzkumnic do českých vědeckých institucí, což směřuje právě k cíli Česka jako Mozkovny světa. Patří mezi ně nové programy jako Industrial chairs, program Akademie budoucnosti AV ČR, program Excelence nebo dofinancování běžících projektů TA ČR s cílem nalákat vědce a vědkyně z USA. Podpořili jsme také mladé výzkumníky a výzkumnice formou zavedení pojmu výzkumník v rané fázi kariéry, díky čemuž dosáhnou na mateřskou, mohou si své studium započíst do důchodového pojištění atd.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Meziresortní spolupráce je pro nás klíčová. Máme totiž 16 rozpočtových kapitol, mezi které rozdělujeme finance na vědu a výzkum. Agenda se tak do velké míry překrývá, takže je se všemi relevantními ministerstvy potřeba spolupracovat a komunikovat. Nejužší spolupráce je ale s MŠMT ohledně podpory vysokého školství a s MPO na podpoře inovací a strategických technologiích.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Podporujeme talent i mimo naše přímé řízení – formou grantů, stipendií pro mladé výzkumníky nebo daňovým zvýhodněním investic do výzkumu. Pracujeme na otevřeném prostředí, kde má každý možnost vyniknout bez ohledu na jeho obor.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Stále bojujeme s roztříštěností systému, nižší atraktivitou učitelského povolání i s obavou z rizika při zavádění nových technologií. Tyto bariéry lze překonat jen důslednou koordinací a dlouhodobou strategickou vizí.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Klademe důraz na digitální dovednosti, kritické myšlení i mezioborovou expertizu. Zaměstnanci jsou součástí mezioborových odborných skupin absolvují školení, workshopy a aktivně se podílejí na výměně know-how napříč sektory.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Během své akademické, ale především politické dráhy jsem měl možnost navštěvovat mnoho vědeckých institucí a firem a podniků v zahraničí, a právě tam jsem si naplno uvědomil, jak zásadní roli hraje kvalitní vzdělávání pro celou společnost. Viděl jsem, jak inovace vznikají v prostředí, kde se podporuje kritické myšlení a odvaha vystoupit ze zajetých kolejí. Tento osobní zážitek mě silně motivuje k tomu, abychom v Česku vytvořili podobné podmínky: otevřené, podnětné ale taky ambiciózní. Věřím, že jedině tak můžeme nastoupit na trajektorii směřující ke skutečné mozkovně světa.