Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Renata Zajíčková

58 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Praha 5
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Renata Zajíčková

58 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Praha 5
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano, vzdělávání považuji za nejdůležitější investici, kterou může stát udělat. Nejde jen o individuální přínos pro každého člověka. Kvalitní školský systém neznamená pouze silnou, odolnou a vzdělanou společnost, ale také nižší výdaje na sociální oblast a celkový růst ekonomiky státu. Pokud chceme, aby se Česko posunulo od role „montovny“ k mozkovně světa, musíme mít odvahu modernizovat systém tak, aby děti získávaly praktické dovednosti, učily se myslet v souvislostech a uměly se adaptovat na rychle se měnící svět. Musíme se přiblížit k takovému vzdělávacímu systému, který naše děti neodradí, ale zaujme a bude je inspirovat k dalšímu vzdělávání i za hranicemi povinné školní docházky.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
S touto vizí souzním naprosto. Věřím, že Česko má na to, aby se stalo zemí, která bude známá svou špičkovou vzdělaností a inovacemi. Považuji vzdělanost za jeden z nejdůležitějších atributů demokratické společnosti, protože právě kvalitní vzdělání rozvíjí kritické myšlení a posiluje schopnost občanů aktivně se podílet na veřejném životě. Naše děti jsou talentované a tvořivé, jen potřebují vzdělávací systém, který jim dá prostor a podporu. Proto prosazuji reformu 8+2, která našim dětem poskytne lepší přípravu na budoucnost a zároveň zajistí efektivní a udržitelné financování školství.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Jako poslankyně a ředitelka gymnázia pracuji na tom, aby vzdělávání bylo moderní, prostupné a efektivní. Reforma 8+2 počítá se zavedením modulární struktury školství a prodloužením povinného vzdělávání a s efektivnější prací s talenty díky zpětné vazbě v uzlových bodech. Moje práce stojí na propojení teorie s praxí a na dialogu s těmi, kterých se změny bezprostředně dotýkají. Reforma 8+2 byla proto konzultována se zástupci pedagogických fakult, řediteli a ředitelkami základních i středních škol, ale také s rodiči současných nebo budoucích studentů. Věřím, že touto systémovou změnou našeho vzdělávání můžeme přispět k tomu, aby se Česko stalo mozkovnou světa.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Představila jsem reformu 8+2, která zkracuje základní školu na 8 let a zavádí povinnou dvouletou nižší střední školu s takzvanou „malou maturitou“. Prosadila jsem modernizaci hygienické vyhlášky pro školy nebo zásadní úpravy v systému odkladů školní docházky. Spolupracovala jsem také na zrychlení uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání. Mimo agendu přímo související se školstvím jsem se věnovala závislostní politice a prevenci látkových i nelátkových závislostí, mezi které patří i digitální závislosti. Všechny tyto kroky mají společný cíl – zlepšit kvalitu a dostupnost vzdělání a připravit děti na život v 21. století.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Na dosažení vize spolupracuji napříč ministerstvy, ale i s dalšími institucemi. Vzdělávání není uzavřená agenda jednoho ministerstva, proto považuji za klíčovou koordinaci s Ministerstvem školství, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem zdravotnictví či Ministerstvem průmyslu a obchodu, ale také s vysokými školami, výzkumnými institucemi a zaměstnavatelskými svazy. Aktivně zapojuji do debat odborníky z praxe, zástupce samospráv i neziskového sektoru. Zásadní změna vzdělávacího systému může být uskutečněna pouze skrze konsenzus. Věřím, že propojením všech aktérů vzdělávání dokážeme vytvořit prostředí, ve kterém se mladí lidé mohou vzdělávat na špičkové úrovni a následně uplatnit své schopnosti v Česku, aniž by museli odcházet do zahraničí „za lepším“. Moje role spočívá v propojování lidí a institucí a hledání společných řešení, která vedou k naplnění vize České republiky jako mozkovny světa.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací podporuji zejména skrze svou snahu o systematické změny ve vzdělávacím systému, které zajišťují přístup ke kvalitnímu vzdělání a zároveň umožňují individuální rozvoj nadaných žáků. Dlouhodobě prosazuji, aby školy věnovaly více pozornosti identifikaci a práci s talenty již od raného věku, a aby měly k dispozici nástroje a metodickou podporu pro jejich cílené vzdělávání. Reforma 8+2 počítá se zavedením uzlových bodů, které skrze testování poskytnou učitelům zpětnou vazbu a pomohou tak identifikovat nadané žáky a uzpůsobit jim proces vzdělávání. Věřím, že právě dlouhodobá systémová podpora je klíčem k rozvoji lidského potenciálu a konkurenceschopnosti naší země.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Největší bariérou je roztříštěnost a zastaralost systému – máme tisíce malých škol a stovky zřizovatelů, což vede k neefektivnímu využívání zdrojů. Další překážkou je přemíra byrokracie, která brzdí inovace a odvádí učitele od výuky. Problémem je i politická nerozhodnost a neschopnost prosadit systémové změny napříč volebními obdobími. Potřebujeme větší odvahu, otevřenost a shodu na prioritách.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Vzdělávání zaměstnanců státní správy je oblast, která si zaslouží více pozornosti. Stát by měl jít příkladem a systematicky investovat do rozvoje kompetencí svých lidí. Podporuji zavedení individuálních vzdělávacích účtů, které budou občana provázet od vstupu do vzdělávacího systému až po celou dobu jeho následujících studijních a pracovních aktivit. Díky vzdělávacím účtům bude možné sledovat profesní rozvoj jednotlivce. Systém by zároveň motivoval k průběžnému doplňování kvalifikace, například digitální dovednosti nebo cizí jazyky. Zaměstnavatelé i stát by díky individuálním vzdělávacím účtům měli přístup k vysoce kvalifikované pracovní síle. Moderní stát potřebuje moderní, kvalifikované úředníky, kteří drží krok s dobou.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Ano, moje motivace vychází z vlastní praxe. Jsem učitelka a ředitelka gymnázia, která polovinu života strávila ve třídě se studenty. Vidím, jak kvalitní škola může dětem změnit život, ale i to, jak je současný systém svazuje. Navštěvuji desítky škol po celé republice, mluvím s učiteli, rodiči i žáky. Jejich příběhy, energie a očekávání jsou pro mě hnacím motorem. Chci, aby moje děti a vnoučata žily v zemi, kde školy rozvíjejí jejich potenciál a dávají jim šanci uspět.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily