Petra Quittová
53 let
- Masarykova univerzita v Brně
- Brno-Černovice
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano rozhodně. Vzdělání je základem pro všechno.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Částečně souhlasím. Máme spoustu významných vědců, profesorů, učitelů s oceněním. Doba se stále vyvíjí a nemůžeme tzv. zaspat, protože v současné době podle mě dochází k poklesu vzdělanosti co se týká úrovně.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Jako starostka a poslankyně pracuji na tom a svou podporou při jednání, aby rámcové vzdělávací plány, školní vzdělávací plány byly moderní s novými přístupy. Také svým hlasováním a podporou v oblasti školství -legislativní změny (např. školský zákona apod.)
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Osobně nejsem členkou školského výboru, ale svým postojem jako koaliční poslankyně jsem s ostatními prosadila změnu školského zákona s úpravami, které by měly přispět k rozvoji a podpoře vzdělávání. Jako starostce mně velmi záleží na tom, aby moje konkrétní školské subjekty ať mateřská zařízení či základní školy v mé městské části byly hodnoceny s vysokou vzdělanostní úrovní, protože je to vizitka každého starosty.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Jsem poslankyní za STAN, který měl v této gesci svého ministra. Jsem součástí týmu a každý nemůže obsáhnout úplně vše, ale podporuji dobré a schopné lidi, kteří se tomuto tématu věnují více.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Ze své pozice řadové poslankyně se přidávám obecně, ale nejsem účastníkem a tvůrcem grantů či stipendií. Tyto formy osobně velmi podporuji, protože dávají možnost rozhledu a poznání v jiných zemích.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Neřekla bych ani bariéry, ale systémové nastavení jednotlivých pedagogů. Systém je někdy striktně nastaven, zejména stále starší pedagogové se stále nevyrovnali s vývojem a učí tzv. po staru jak před 30 lety pouze mentorováním apod. V průběhu několika let podle mě dojde k výměně a mládí s novými postupy dá větší prostor pro rozvoj.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Jsou nastavena nutná pravidla – služební zákon, zvláštní odborné způsobilosti apod., ale vždy je to v osobní rovině jak se k tomu člověk sám postaví. Nelze paušalizovat. Někdo je prostě schopnější a vzdělanější a někdo jede tzv. stále ve své dráze. Podmínky pro zvyšování jsou určitě nastaveny dobře.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Ano, když jsem sama jako účastník seminářů na různá témata zaznamenala úroveň školitelů. Tak jsem se rozhodla, že svými znalostmi mohu předávat zkušenosti a pravidelně chodím na přednášky v oblasti veřejné správy (Střední škola). Hodně pedagogů stále tuto oblast výkonu samosprávy či státní správy neodlišuje a je potřeba ji vysvětlovat. Starosta prostě nemůže za vše!