Lucie Potůčková
50 let
- Masarykova univerzita v Brně
- Mladé Buky
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Zcela jednoznačně. Vzdělání není jen předpokladem pro další ekonomický rozvoj Česka, ale také pro bezpečnosti, protože zejména v této době je nesmírně, řekla bych i životně, důležité pracovat na mediální gramotnosti, schopnosti rozlišovat pravdu od lži a posilování kritického myšlení. Druhou věcí je také schopnost diskuze, která nám tak trochu skomírá. Schopnost postavit se za svůj názor, obhájit ho bez urážení oponenta, a vysvětlit ho – to je zcela zásadní. Takto bychom naše školství měli směřovat. A pozor – nejen pro děti, mediální osvěta by měla být cílená i k jiným věkových skupinám, včetně seniorů. Obecně považuji celoživotní vzdělávání za něco, co lidi utužuje a nutí je přemýšlet a neustrnout.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Ukažte mi na někoho, kdo s tím nesouzní? To je samozřejmé. A můžeme se také ptát – lze to všechno mít zadarmo (a zde mluvím především o vysokém školství)? Jak zabránit tomu, aby nám mladí lidé ze „zkušené ve světě“ nezůstali nastálo za hranicemi a naopak se vraceli domů, kde uplatní své získané poznatky. Musí zde mít atraktivní pracovní příležitosti, bezpečné prostředí pro život a dobrou odměnu za práci.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Mojí agendou je obrana a ochrana právního státu a demokracie, tedy legislativa spojená protikorupčními opatřeními, bojem proti praní špinavých peněz, obrana proti střetu zájmů, ochrana oznamovatelů a také například volební systémy. A to vše je ta základna, na které stojí ostatní veřejné služby – včetně školství a vzdělávacího systému. Bez důvěryhodného právního státu nemohou fungovat jeho další systémy.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Jak už jsem zmínila výše – pracuji v oblasti obrany právního státu, ale mou druhou agendou je parlamentní diplomacie. Byla jsem zvolena jako první poslanec v historii Česka viceprezidentkou PS OBSE – s tím je spojeno získávání know-how a dobré praxe v mnoha oblastech, které nám právě k myšlenkám, které prosazuje Česko budoucnosti, mohou významně pomoci. Snažím se veškeré získané poznatky uplatňovat při tvorbě zákonů. Ačkoli platí, že doma není nikdo prorokem – moje iniciativa www.modernisnemovna.cz je právě jedním ze zásadních kroků, kde se hodně inspiruji v zahraničí. Vypracovala jsem a podala jsem návrh na změnu jednacího řádu, protož v současné době je naše sněmovna díky paralyzujícím obstrukcím neefektivní skanzen. A pokud to nezměníme, neposuneme se dopředu.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracuji s neziskovými organizacemi, odborníky na ústavní právo a parlamentarismus, a především naslouchám námitkám všech dotčených osob, jak se říká stakeholderů. Podařilo se nám s kolegyněmi úspěšně zorganizovat konferenci na téma Moderní sněmovna za účasti ústavních právníků, bývalých poslankyň a také s mezinárodním prvkem. To považuji za velký krok. Bez fungující sněmovny, nezměníme žádnou oblast. Tedy ani vzdělávání.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Podporujeme mladé politiky a jejich aktivní účast na všem, co se týká našeho hnutí. Granty, ani stipendia tedy opravdu osobně neposkytuji, ale třeba na to jednou dojde, naopak legislativní podporu rozhodně ano – například schválení zákona o tzv. sandboxech – to považuji za velmi důležité.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Způsob výuky obecně. Nejsme odborník na školství, takže toto budou spíše moje dojmy nebo expertní stanovisko. Brání nám strach ze selhání. I chyby jsou například v případě startupů důležité. Je potřeba si odzkoušet i cesty, kterými se nevydat. Takže ve výuce mi chybí podpora kritického myšlení, podpora osobností, lídrů, kteří se nebojí vystoupit z řady, a také větší odvaha myslet out-of-the-box, odvaha vrhnout se do rizikovějších projektů – a tedy i odvaha chybovat. Strašně často se utápíme v detailech a malichernostech, neumíme opustit komfortní zónu, a tak se „rochníme se“ v prostředí, které je nám důvěrně známé, což ale samozřejmě vede ke stagnaci.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Vzdělávání prostřednictvím různých seminářů, většinou online, i celkem funguje. Problém ale je, že například v regionech, kde je to potřeba nejvíc, mám odborníků nedostatek a ta jim na vzdělávání vůbec nezbývá čas. To je samozřejmě hlubší systémový problém.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Mám a získávám ho právě v zahraničí při každém rozhovoru s kolegy z ostatních parlamentů. Když vidím, co je v jiných sněmovnách možné, jak se například ve Francii pilotně testují zákony jen na určitém území, to je pro mě nesmírně motivující. Sama jezdím s přednáškami o svých pozorovatelských volebních misích ze zemí, jako je Moldavsko, Rumunsko nebo třeba Kazachstán například po školách nebo v jiných vzdělávacích centrech – a zde mám šanci vysvětlovat lidem, jak funguje demokracie a co dělat proto, abychom si ji udrželi. A to je něco – co v důsledku posouvá i mě.