Tom Philipp
56 let
- Univerzita Karlova v Praze
- Praha 12
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, vzdělávání považuji za jednu z nejlepších dlouhodobých investic, které může stát učinit. Kvalitní vzdělávací systém je základem nejen pro hospodářský růst, ale také pro zdraví, soudržnost a bezpečnost společnosti.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- S touto vizí plně souzním. Česko má historicky silnou tradici ve vědě, medicíně a technických oborech a jsem přesvědčen, že při správné podpoře můžeme být v čele inovací a výzkumu.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Jako poslanec působím ve Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, kde prosazuji legislativní změny podporující inovace a kvalitní vzdělávání. Například jsem podal pozměňovací návrh k zákonu o podpoře startupů, který jsme připravili ve spolupráci s CzechInvestem. Tento návrh odstranil nejasnou definici rozsahu podpory a umožnil firmám flexibilně využívat dotace podle jejich skutečných potřeb. Ve Výboru pro zdravotnictví se dlouhodobě zaměřuji na zlepšování podmínek pro výuku mediků na klinických pracovištích. Jeden z mých pozměňovacích návrhů významně rozšířil možnosti praktické výuky přímo v nemocnicích, což přispívá k vyšší kvalitě vzdělávání budoucích lékařů.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- V roce 2025 jsem se aktivně zapojil do řady klíčových odborných konferencí a pořádal kulaté stoly v Poslanecké sněmovně k tématům inovací, vzdělávání a podpory talentů. Vystoupil jsem na KBE 2025, HospiCon 2025 a Digitalizace českého zdravotnictví 2025 (INMED), kde jsem sdílel zkušenosti a prosazoval konkrétní kroky pro modernizaci zdravotnictví a rozvoj lidského kapitálu. Tímto propojuji odborníky, studenty, inovátory a politickou sféru, aby společně vytvářeli prostředí podporující moderní vzdělávání a inovace.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracuji s Ministerstvem zdravotnictví, vysokými školami – na 3. LF UK také osobně vyučuji – a s odbornými společnostmi, jejichž jsem členem. Společně realizujeme projekty zaměřené na modernizaci výuky zdravotnických oborů a na využívání inovací v klinické praxi. Aktivně se podílím na přípravě meziresortních diskusí, které propojují zdravotnictví, vzdělávání a prevenci, aby se vytvářely dlouhodobě udržitelné podmínky pro rozvoj špičkového odborného zázemí v Česku.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Kromě role poslance zastávám i funkci přednosty Kliniky revmatologie a rehabilitace 3. LF UK, kde podporuji grantové programy pro mladé lékaře a výzkumníky a systematicky zapojuji studenty i začínající zdravotníky do praxe. Prostřednictvím stáží a specializovaných programů propojujeme teoretické znalosti s klinickou praxí, posilujeme jejich odborné dovednosti, sebevědomí a motivaci k inovativnímu myšlení.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Mezi hlavní bariéry patří roztříštěné a nedostatečně dlouhodobé financování, podceňování role praktické výuky a nízká míra propojení univerzit s aplikační sférou. Významným problémem je také odliv talentů do zahraničí bez zajištění efektivního zpětného transferu znalostí a zkušeností, které by mohly prospět českému prostředí.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Z vlastní zkušenosti z pozice náměstka ministra zdravotnictví vím, že ve státním sektoru chybí systematický systém motivace k dalšímu vzdělávání. Rezervy vidím zejména v digitálních dovednostech, jazykové vybavenosti a strategickém myšlení. Klíčovým problémem je právě nedostatek motivace, bez které nelze dlouhodobě zvyšovat kvalitu práce a připravenost státní správy.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Ano. Dva moji synové studovali na vysokých školách v Londýně a po návratu do Česka měli výborné pracovní příležitosti. Přeji si, aby studenti českých vysokých škol měli stejné možnosti a kvalitu vzdělání, a nemuseli tak odcházet do zahraničí za špičkovým studiem – stačily by jim jen zahraniční stáže k doplnění zkušeností, například v rámci programu Erasmus.