Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Hana Naiclerová

53 let

  • Bankovní institut vysoká škola, a.s.
  • Prostějov
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Hana Naiclerová

53 let

  • Bankovní institut vysoká škola, a.s.
  • Prostějov
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano, kvalitní vzdělávání považuji za naprosto zásadní investici, kterou stát musí dělat s dlouhodobou vizí. Pokud chceme, aby naše ekonomika byla konkurenceschopná a nezaostávala za vyspělými zeměmi, musíme přestat spoléhat jen na výrobu a montovny s nízkou přidanou hodnotou. Vzdělávání není výdaj, ale investice, která se mnohonásobně vrátí. Bez dobře fungujícího vzdělávacího systému nemůžeme jako malá země bez významných přírodních zdrojů uspět v globální konkurenci.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
S touto vizí souzním velmi silně. Jako máma tří dětí vnímám, jak důležité je, abychom jim připravili zemi, která bude mít co nabídnout a kde budou mít příležitost uplatnit svůj potenciál. Zároveň jako člověk, který více než 30 let pracoval v oblasti financí a účetnictví, vím, jak důležité jsou znalosti a dovednosti pro rozvoj ekonomiky. Česko se nemůže spoléhat na levnou pracovní sílu, naše konkurenční výhoda musí být ve vzdělané populaci schopné inovovat a přinášet nová řešení.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Jako poslankyně se zasazuji o to, aby náš daňový systém byl jednodušší a předvídatelnější, což umožňuje firmám plánovat a investovat do inovací i vzdělávání svých zaměstnanců. V rámci své práce v rozpočtovém výboru se snažím, aby byly veřejné peníze vynakládány efektivně a aby byly dostatečné investice do školství.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
V roce 2025 jsme v Poslanecké sněmovně hlasovali o novelách zákona o vysokých školách a školského zákona. Oba vládní návrhy jsem podpořila. Ve vztahu k vysokému školství je třeba zmínit, že díky novele dojde k zásadnímu navýšení doktorandských stipendií už od října letošního roku, a stát a vysoké školy tedy zásadním způsobem zlepší podmínky juniorních vědců. Základní i aplikovaný výzkum je přitom předpoklad pro další inovace a ekonomický rozvoj; ostatně do zákona bylo schváleno, že posláním vysokých škol je také posilovat transfer znalostí a technologií. V minulých letech jsem jako poslankyně interpelovala ministra práce a sociálních věcí Jurečku, pokud jde o státní podporu studentů vysokých škol a jejich náklady na bydlení. Podpora vzdělání je investice, která se státu vrátí.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Poslanec se nepodílí na exekutivě, a jeho primární role je v procesu schvalování zákonů. Exekutivní role je na vládě, a je to tak správně, protože v demokratickém právním státě funguje dělba moci. Každopádně za našimi ministry je v tomto ohledu kus práce. Zmínila bych třeba Hospodářskou strategii z dílny MPO, která na vzdělání jako předpoklad ekonomického rozvoje klade velký důraz. Také ministerstvo spustilo Národní inovační fond, který by měl sloužit k financování výzkumných projektů a univerzitních spin-offů.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Po svém zvolení do Poslanecké sněmovny jsem vyhlásila soutěž pro studenty základních a středních škol z Olomouckého kraje. Úkolem bylo napsání nejlepší eseje na témata související s politikou a občanskou společností. Bylo pro mě zajímavé a poučné číst práce žáků a vidět, jak o politice přemýšlí mladá generace. Vítězům jsem předala jako výhru kvalitní sluchátka, monitor a poukázky do knihkupectví. V Poslanecké sněmovně pravidelně vítám exkurze středoškoláků a diskutuji si s nimi o fungování demokracie a politického systému. Myslím, že občanské vzdělávání je důležité, a často podceňované.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Za bariéru považuji přílišnou byrokratickou zátěž škol, která odčerpává energii pedagogů a nedostatek míst na středních školách v některých regionech, což je ale na odpovědnosti vedení krajů, ne státu. Další překážkou je nedostatečné propojení vzdělávacího systému s praxí a pomalá reakce na změny na trhu práce. Chybí nám také dostatečná podpora podnikavosti a kreativity ve vzdělávání. Stále příliš lpíme na memorování faktů namísto rozvoje kritického myšlení a schopnosti řešit problémy.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Vzdělávání ve veřejném sektoru je často příliš formální. Stát by měl více investovat do průběžného vzdělávání svých zaměstnanců, zejména v oblastech digitalizace, projektového řízení a hospodárného nakládání s veřejnými prostředky. Také by měl vytvářet podmínky pro sdílení dobré praxe mezi úřady a motivovat zaměstnance k celoživotnímu vzdělávání. Zároveň je potřeba zavést hodnocení efektivity vzdělávacích programů ve státní správě, aby nebyly prostředky vynakládány na formální kurzy bez reálného dopadu na kvalitu práce.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Jako matka tří dětí jsem zblízka sledovala jejich cestu vzdělávacím systémem a viděla jsem, jak velký rozdíl mohou dělat motivovaní a kvalitní učitelé. V Prostějově, odkud pocházím, jsem se také setkala s mnoha šikovnými mladými lidmi, kteří museli odejít studovat a pracovat do velkých měst nebo do zahraničí, protože v regionu nenašli dostatečné příležitosti. To mě motivuje k tomu, abych podporovala rozvoj vzdělávací infrastruktury v regionech a propojování škol s místními firmami a institucemi. Věřím, že každý region má svůj potenciál a specifické know-how, které je třeba rozvíjet a podporovat, aby se Česká republika jako celek mohla stát skutečnou „mozkovnou světa“.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily