Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Jakub Michálek

36 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Praha 8
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Jakub Michálek

36 let

  • Univerzita Karlova v Praze
  • Praha 8
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano. Ale je třeba posuzovat ji nikoliv jenom podle miliard utracených z rozpočtu, ale zejména podle reálného zhodnocení této investice, tedy kvality vzdělávání. Toho jak studenti umí anglicky, jak jsou podnikaví a jaké mají předpoklady pro budoucí spokojený život a celkové uplatnění v práci a ve společnosti, když vyjdou ze školy.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Česko se může dostat mezi špičku, to už jsme dokázali v době Tomáše Bati a první republiky. Ostatně Baťa sám zakládal Masarykovu pokusnou školu ve Zlíně. Neupínal bych se k tomu, že musíme být nejlepší na světě, protože po tom mezi lidmi poptávka není, ale kvalitní školství je podmínkou, abychom nakopnuli změnu.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Z hlediska politiků je klíčové zajistit kvalitní učitele a ředitele a postarat se o to, že se studenti učí užitečné věci. Jako vládní politik jsem se před několika lety na koaličním jednání zasadil o to, že ministerstvo školství přislíbilo urychlit uvedení plánů nového učiva do praxe, a to již tento rok 2025. Podle aktualizovaných plánů se bude učivo učit na pilotních školách již tento rok, což by bez této iniciativy nebylo. Dále jsem nechal jako předseda klubu Pirátů zpracovat plán na garantovanou výši platů učitelů, který bohužel spadnul kvůli hnutí ANO pod stůl. Toto volební období jsem podepsal jako poslanec návrh, který učitelům garantuje zvyšování platů. S Olgou Richterovou jsme se zasadili o to, aby stát pokračoval ve financování programu Ředitel naživo. A zasadil jsem se o to, aby tým našich expertů přišel s návrhem konkrétních změn. Máme plán jak zajistit zkušené ředitele a kvalitní učitele pro všechny školy. Školy budou díky profesionální místní školské správě lépe řízené a nové digitální učebnice budou dostupné zdarma ke stažení.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Piráti usilovali v roce 2021 o post ministra školství. Bohužel tento post připadl STANu. Jak se pak toho zhostili všichni víme. Dokonce se k tomu vyjádřil i Vít Rakušan, že toto se nepovedlo. Se 4 poslanci jsme toho jako Piráti nemohli udělat tolik, navíc jsme se dostali v roce 2025 do opozice a prošli jsme změnou vedení a reformami uvnitř strany. Realita je taková, že rozhodující vliv na ministerstvo má ministr a poslanec z jiné strany mnoho nezmůže. Osobně jsem se zasadil o přísnější postihy za podvádění na vysokých školách u zkoušek a o zveřejňování všech závěrečných prací na internetových stránkách, aby se neopakovaly kauzy s pochybnými tituly, novela začala platit v březnu 2025. Jsem přesvědčen, že poctivost je důležitou stránkou vzdělávání a výchovy. Díky dlouholeté práci kolegyně Olgy Richterové se od května 2025 spustily sousedské dětské skupiny, díky kterým budou socializovány děti, pro které by jinak nebylo místo ve školce. Vedle toho jsme upozorňovali na to, že ministerstvo podcenilo převod financování školníků a kuchařek na kraje a obce, což se podařilo posunout, aby se mohli lépe připravit, řešili jsme dostatek psychologů a odborníků na duševní zdraví na školách. Poslední rok před volbami se ale vždy nese hlavně ve znamení tvorby programu. Osobně jsem pomáhal Honzovi Břížďalovi, který je náš expert na školství a bývalý úspěšný radní pro školství na Vysočině, kde se zvládli připravit na demografii. Co tedy máme v programu do říjnových voleb ve školství? Základním slibem Pirátů je zajistit dětem špičkové i dostupné vzdělávání. Budeme se inspirovat státy, které jsou v Evropě na špičce v kvalitě vzdělávání. Zavedeme výhodnější studentské půjčky. Vytvoříme akční tým odborníků, který začne pracovat na změnách směr „špičková kvalita školství“, tj. abychom měli kvalitní a dobře placené učitele, dobré podmínky pro ředitele a místní správu škol schopnou školy kvalifikovaně řídit. Nastartujeme podporu podnikatelských aktivit a výuku finanční gramotnosti již od školních let, zavedeme praktické a inovativní podnikatelské vzdělávání. Studenti budou moci získat vratné studentské granty, aby pro ně finance nebyly nepřekonatelnou bariérou ke studiu. Přilákáme do Česka studenty i špičkové vědce ze zahraničí. Podle mého názoru bychom se po příštích volbách měli snažit, abychom jako Piráti měli ministra školství. Zdeněk Hřib ale jasně řekl, že se musí změnit směr, kam dnes ministerstvo míří. Silnější Piráti jsou záruka toho, že se příští vláda víc zaměří na každodenní problémy lidí jako je postupné zlepšování kvality školství. Na cestě do Estonska jsem spolu s naším expertem Honzou Břížďalou navštívil jejich nejlepší gymnázia a je tam řada pro mě řada inspirativních věcí. Já osobně se ovšem věnuji spravedlnosti a protikorupčnímu úklidu a modernizaci.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Nejdůležitější projekt, který jsem v této oblasti vymyslel a realizoval, byť z půlky jako opoziční poslanec, je projektové řízení státu. Stát totiž selhává ve schopnosti realizovat velké a složité projekty, například jednotné inkasní místo pro podnikatele či digitalizace. Ve spolupráci s komorou projektových manažerů připravil z mé iniciativy tým na Ministerstvu pro místní rozvoj pod vedením paní ředitelky Outlé standardy projektového řízení. Díky této metodice jedno ministerstvo chápe, na čem pracují kolegové a mluví jedním jazykem, kde je možné sledovat progres. Složité projekty totiž zasahují více ministerstev.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Snažím se pracovat hlavně uvnitř Pirátské strany, abychom měli vzdělané členy a byli atraktivní stranou pro talentované lidi. Bereme stážisty, vytvořil jsem tréninkový program pro základy politiky včetně kartiček na klíčové pojmy v politice. Pokud chceme zlepšit politiku, musíme podle mě začít u politických stran.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Aktuálně není ve společnosti silná shoda, že by bylo cílem Česka stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích. Spíše máme mentalitu hobitů, kteří rádi pečují o svoji zahrádku a domácí mazlíčky. Politická scéna je fragmentovaná. Cílem Pirátů je postavit během 4 let 200 tisíc nových bytů. Zdeněk Hřib už ukázal plány, jak by bylo možné rozvíjet Prahu. Já osobně bych byl rád, aby se Praha rozšířila o okolní dojezdová města a vzniklo zcela nové město, které bude centrem nových technologií a budou tam mít koleje technologické školy a sídlo startupy a technologické firmy, přitom tam bude rychlé kolejové spojení do centra Prahy, na letiště a rychlodráha do Berlína. Abychom měli zákony příznivé pro startupy jako třeba v Delaware, Estonsku či Izraeli a reálně je zakládali studenti již na vysoké škole. Třeba v Karlíně se urodilo spousta nových úspěšných technologických firem a je třeba, aby měly české technologické firmy kam expandovat. Přijde mi, že to je realistická cesta, jak se přibližovat inovativním ekonomikám, které jsou v Západní Evropě. Globální příležitosti např. v čistých technologiích, průmyslových výrobcích, vojenském průmyslu, umělé inteligenci a vzdělávání budou obrovské.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Přijde mi, že tým pana tajemníka Fryče na Ministerstvu vnitra se upřímně snaží na vzdělávání státních zaměstnanců pracovat. Máme spoustu dobrých iniciativ, ale orientace na výkon a výsledky a jejich náležité ocenění stále trochu pokulhává. Chybí analytické kapacity na ministerstev, aby měl stát ty nejlepší, a tudíž nutně dobře placené, lidi. Dokud budou platové tabulky a nebude honorován výkon, tak se nepohneme. Snažili jsme se analytické kapacity státu rozběhnout tím, že jsme zřídili Vládní analytický útvar, aby byla rozhodnutí státu informovaná. Je pravda, že jsme toho nemohli prosadit tolik a klíčové politiky státu například řešení energetické krize stát outsourcoval na konzultační agentury a nedopadlo to úplně dobře. Osobně rozhodně podporuji další změny a zlepšení, například z neziskové iniciativy Česko funguj, ale jenom neziskový sektor nestačí, bude potřeba silný tah na branku politických stran. Je jasné, že vzděláváni by měli být vedoucí státní úředníci, ale už málo se mluví o tom, že rychlou a dobrou nalejvárnu potřebují i politici a jejich tým, aby se zorientovali a dělali dobrou práci.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Vždycky si vzpomenu, kolik let jsem studoval němčinu na gymplu, ale stejně moc dobře německy neumím. Přitom ověřovat znalost němčiny je jeden z jednoduchých úkolů, jsou na to mezinárodně uznávané certifikáty. Proč se nesleduje, která škola či který učitel má jaké výsledky v učení němčiny, angličtiny, matematiky nebo podnikavosti svých absolventů? Přijde mi, že by bylo dobré odměňovat učitele a ředitele více podle kvality vzdělávání, nikoliv jen podle počtu odsloužených let. Dokud toto nebudeme zohledňovat, obávám se, že budeme lít do školství jen další peníze. Přitom třeba Michel Barber v knize Jak řídit vládu jasně ukazuje, že tento altruistický model, kde jenom do školství lijeme další peníze a nestaráme se nefunguje. Daleko lepší je zavést odpovědnost, snižovat náklady a důsledně hlídat kvalitu. V extrémním příkladě si to můžeme ukázat na Ghaně. Přestože jsou tam učitelé skvěle placeni, kvůli špatnému systému a neodpovědnosti to tam vůbec nefunguje. Podle Barbera většina navštívených tříd na škole v Akkře neměla přítomného učitele; v jedné učitelka obědvala v koutě a ignorovala děti i ředitele. To, co v Česku pozorujeme, je varovný přeliv dětí do soukromého školství. Nemám nic proti soukromému školství a fandím lidem, kteří chtějí poskytovat lepší vzdělání. Ale není správně, když se kvalita veřejných škol zhoršuje, aby rostly počty žáků v soukromých školách, školkách a vysokých školách. Vypadá to divně, když někteří pravicoví politici vlastní soukromé školy a přitom vládnou, utrácí peníze daňových poplatníků a nedostatek míst a obavy o kvalitu a užitečnost vzdělání vedou tolik rodičů k tomu, aby dávaly děti na soukromou školu a utahovali si kvůli tomu opasky. To se děje i v mém okolí a sám bych si přál, až budu mít děti, aby veřejná škola v místě bydliště byla co nejlepší.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily