Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Ivana Mádlová

59 let

  • Univerzita Palackého v Olomouci
  • Plzeň 1
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Ivana Mádlová

59 let

  • Univerzita Palackého v Olomouci
  • Plzeň 1
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano, souhlasím. Kvalitní vzdělání považuji za jeden z předpokladů pro fungování konkurenceschopné ekonomiky. Pouze ve chvíli, kdy mají na fungování naší ekonomiky podíl vysoce a kvalitně vzdělaní lidé, tak jsme zajímaví pro klíčové investory.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Ano, rozhodně souhlasím. Česká republika má silnou tradici právě v technickém vzdělávání, které především nám může zajistit inovativní charakter naší ekonomiky. Naším cílem musí být se k této tradici vrátit a uvědomit si, že v éře umělé inteligence se změní nejen pracovní trh, ale i samotné fungování ekonomiky.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Prací poslanců je vytvářet kvalitní legislativní podmínky pro fungování vědy a výzkumu v České republice. V uplynulých 4 letech jsem jako poslankyně měla omezené možnosti, protože jsme pracovali v opozici. Za důležité považuji zajistit předvídatelné financování a určitou restrukturalizaci podpory vědy a výzkumu, která zajistí alokaci prostředků především těm oborům, které podporuji naši konkurenceschopnost. A tím nemyslím jen technické obory, ale například i zdravotnické obory. Medicína kráčí kupředu stejně rychle a my vidíme vědce, kteří vzešli z českých univerzit a v zahraničí dokázali mimořádně důležité věci i na poli medicíny. Důležité je také vytvoření podmínek k regionálnímu rozvoji dle potřeb zaměstnavatelů, ale i podpora rovného přístupu ke vzdělání a podpora talentů z nízkopříjmových skupin.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Pořádala jsem společně s kolegou prof. Karlem Raisem kulatý stůl k novele vysokoškolského zákona. Jednala jsem o něm i s rektory. Podpořila jsem návrh zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí, který byl schválen v letošním roce. Úspěšně jsem usilovala o navýšení kapacit na zdravotnických školách tak, abychom dali příležitost talentovaným studentům rozvíjet naše zdravotnictví a podílet se na výzkumu.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Profesně se desítky let věnuji zdravotnickému školství, spolupracuji s MŠMT, MZd a odborníky ze zdravotnického školství a praxe. Výsledkem spolupráce se vzdělavateli a praxí je strategie na reformu sesterské profese a hlavním bodem bude revize standardu kvalifikačního a postgraduálního vzdělávání, aby odpovídalo požadavkům moderních přístupů založených na evidence based practice v medicíně a ošetřovatelství včetně využití technologií, jako je telemedicína a umělá inteligence
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Jako poslankyně aktuálně podporou zákona o výzkumu, vývoji a inovacích, návrhem na zvýšení kapacit na zdravotnických školách nebo podpoře zdravotníků, kteří vedou ve školách klíčovou praktickou výuku.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Je to kombinace více faktorů, např. financování a nestabilní investice do školství a vědy; malé propojení vzdělávání, vědy a průmyslu. Poukazuje se na složitou administrativu pro vědce i investory do výzkumu. Nedostatečné zapojení firem do tvorby učebních plánů a stáží. Určitou překážkou jsou i rigidní akreditační požadavky, takže školy reagují pomaleji než trh práce. Dalším faktorem jsou samozřejmě peníze: platy pedagogů (a doktorandů) na VŠ, přetížení učitelů administrativou a někdy menší prostor pro kreativní výuku, což odrazuje špičkové odborníky od pedagogické dráhy.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
S tím nemám konkrétní zkušenost. Možnost vzdělávat se mají úředníci nastavenou zákonem. Je odpovědností nadřízeného, aby vypracoval pro každého takový individuální plán, který bude odpovídat aktuálním i plánovaným potřebám agendy ministerstva a občanům. Co hodnotím negativně je, že se nedaří rychlejší digitalizace státní správy. Za klíčové považuji, aby se úředníci adaptovali na rozvoj umělé inteligence.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Setkala se studenty středních škol/učilišť, viděla jejich originální technické a funkční výtvory, výtvory v oblasti architektury a designu. Jejich úspěch v soutěžích a zápal, se kterým mi vyprávěli a demonstrovali, jak výtvory vznikaly, mě utvrdil v tom, že je třeba mladé talenty podporovat a vytvořit jim podmínky pro další rozvoj a bádání. Stejně tak je potřeba podporovat mladé české vědce již na vysokých školách, např. formou stipendií. Zvlášť s ohledem na to, že někteří získávají dokonce významné ceny či granty.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily