Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Jarmila Levko

56 let

  • Technická univerzita v Liberci
  • Liberec
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Jarmila Levko

56 let

  • Technická univerzita v Liberci
  • Liberec
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano, investice do vzdělávání je investice do budoucnosti. Vzdělání je nejcennější investicí, kterou může stát udělat – vrací se mu nejen v podobě větší konkurenceschopnosti, ale i vyšší kvality života a v neposlední řadě je podporou demokratického zřízení, kdy vzdělaní lidé jsou schopni kritického myšlení a mají menší tendence podléhat dezinformacím. Otázkou je, jak a kam má investovat stát, aby byly prostředky investované z veřejných peněz efektivní. Obecně si troufám říci, že více peněz z veřejných zdrojů do vzdělávání nemusí samo o sobě fungovat. Je potřeba, aby se zapojily firmy, aby v každé rodině chápali důležitost vzdělání a abychom dosáhli toho, že i dospělí se budou chtít dále vzdělávat. Vzdělání totiž nekončí výučním listem, maturitou nebo diplomem z vysoké školy. Je to celoživotní proces. Stát má vytvořit dobré podmínky pro studium a celoživotní vzdělávání, ale spoluúčast celé společnosti a každého z nás je nezbytná.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
V USA byla tato vize uvedena v život po roce 1945, trvalo to 40 let – je to vize – cesta. Musí se na tom stále pracovat a držet směr. Důležitý je dlouhodobý cíl. Platí, co jsem napsala výše – tento cíl si musí vzít za své celá společnost, státní rozpočet nestačí.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Jako poslankyně podporuji změny ve školské legislativě, jako máma vychovávám své děti k osobnostnímu rozvoji.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Vzhledem k tomu, že mluvíme o velmi dlouhodobém cíli, mi otázka co jsem udělala v tomto roce nevoní. Legislativní proces je dlouhý, osobní angažovanost nezačíná 1.1.2025. Ale i tak se pokusím odpovědět. Nejlepším legislativním počinem pro mě je novela školského zákona, konkrétně ustanovení, že děti v první a druhé třídě budou hodnoceny slovně, nikoliv známkami. To je dobrý základ k posunu od „soutěžení“ k individuálnímu přístupu. To je podle mě hodně potřeba. Osobní projekty? Spolupráce se školními parlamenty, „dobrovolničení“ na dětských táborech zaměřených na dramatickou výchovu (protože dramatický výchova podporuje kreativitu, sebevyjádření, týmovou spolupráci atd) a také iniciativa Duše nadevše (www.dusenadevse.cz) zaměřená na péči o duševní zdraví.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Především je potřeba říci, že každý poslanec má svoji agendu navázanou na své zaměření. Já jsem členka zahraničního výboru a rozpočtového výboru. Spolupracuji s ministry a podporuji správná řešení v rámci našeho politického klubu a vlády. V rámci zahraničního výboru podporuji proces zahraniční spolupráce mezi univerzitami i výměny expertů, v rámci rozpočtového výboru podporuji odpovídající finance.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Úplně nerozumím otázce.. Měla jsem v poslanecké sněmovně stážisty, setkávala jsem se s lidmi, které zajímá politika.. je to rozvoj talentů?
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Těch je celá řada. Stále se měnící koncepce, obtížné uplatnění, regulace. ČR je tradiční průmyslová země, nikoliv inovační gigant. Problematické financovaní – málo privátního kapitálu, konzervativní banky a nadbytek dotací.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Vždy je zásadní individuální zájem a nasazení. Podle mého názoru, vzdělávací systém je dostatečně pestrý, aby se každý pracovník veřejného sektoru mohl posouvat. Mám zkušenosti (ne z ministerstev, ala například ze školství či příspěvkových organizací), že ti, co se chtějí zdělávat, mají možnost.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Těžká a hodně obecná otázka. Nemám. Mám jen pocit, že v naší zemi možnosti jsou, jen se často nevyužívají.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily