Petr Letocha
41 let
- Euroškola Praha
- Karviná
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, vzdělávání je podle mě nejdůležitější investicí, kterou může stát pro své občany a občan pro sebe udělat. Jen díky vzdělávání budeme schopni dlouhodobě obstát v mezinárodní konkurenci a posunout Česko od montovny k mozkovně. Investice do vzdělání a inovací mají největší návratnost.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- S touto vizí se plně ztotožňuji. Věřím, že právě vzdělání, digitalizace a inovace jsou tím, co rozhodne o budoucnosti naší země.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Ve sněmovně se mimo jiné zaměřuji na podporu digitalizace státu a odbourávání byrokracie, což je klíčové i pro školy a univerzity, aby se mohly více věnovat samotné výuce a méně papírování. Prosazuji moderní technologie a podporu výzkumu, aby měli studenti a vědci co nejlepší podmínky k rozvoji.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Dlouhodobě podporuji velkou investici v Dolní Lutyni, která zajistí vyšší vzdělanost a zvýší kvalitu práce na Karvinsku. Byť se může zdát, že další továrna je automaticky montovna, tak v tomto případě se jedná o vysoce specifickou výrobu jejíž proces je automatizovaný a proto obsluha musí mít vyšší technické vzdělání a výzkum a vývoj jde v těchto případech ruku v ruce. Takové projekty mají ambici udržet v regionu právě vysokoškolsky vzdělané studenty, kteří najdou uplatnění nejen v samotném provozu, ale také ve vznikajícím klastr, který bude na výrobu navázán. Na toto téma jsem uspořádal kulatý stůl s ministrem průmyslu a obchodu. Několikrát jsem se účastnil besedy přímo v Dolní Lutyni.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracujeme s ministerstvem školství a ministerstvem pro místní rozvoj na digitalizaci školní agendy. Díky společnému úsilí se podařilo spustit projekt elektronických zápisů na střední školy a zjednodušit komunikaci mezi rodiči, školami a státní správou. Velmi důležitým krokem považuji také změnu vzdělávacích osnov.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- V rámci mé poslanecké agendy nabízím stáže mladým studentům. Prostřednictvím organizace Adra podporuji dobrovolnickou činnost, kde mezi ně patří také doučování žáků. Hnutí STAN prostřednictvím svého grantového programu “STAN pomáhá” přispělo částkou 18 000. Já osobně navíc v Adře působím jako dobrovolník.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Velkým problémem je stále přetížení škol administrativou, nedostatek učitelů v technických a přírodovědných oborech a pomalá digitalizace státní správy, která brzdí i školství. Také chybí silnější motivace k celoživotnímu vzdělávání.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Státní sektor v této oblasti zaostává. Často se vzdělávání zaměstnanců bere spíše jako formalita než skutečná investice do jejich rozvoje. Je potřeba větší důraz na digitální dovednosti, jazykovou vybavenost a schopnost pracovat s moderními technologiemi.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Ano. Jako člověk, který pracuje s technologiemi a podniká, jsem na vlastní oči viděl, jak šikovní čeští studenti a absolventi jsou. Ale zároveň jsem viděl, jak jim často chybí podpora státu nebo jak odcházejí do zahraničí. To mě motivuje prosazovat změny, aby měli doma stejné podmínky jako v zahraničí.