Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Věra Kovářová

61 let

  • Vysoká škola ekonomická v Praze
  • Chýně
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Věra Kovářová

61 let

  • Vysoká škola ekonomická v Praze
  • Chýně
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Jednoznačně. A to už od toho základního i předškolního stupně. Proto se roky věnuji tématu dostupnosti škol a škole v obcích.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Zcela. Ale souhlasit nestačí. Na to, abychom tento ambiciózní plán naplnili, musíme pro to napnout všechny síly.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Jak jsem uvedla výše: roky se věnuji tématu dostupnosti škol, protože těžko můžeme chtít vytvořit z Česka mozkovnu, když těm nejmenším nebude poskytnutý kvalitní a dostupný základ vzdělání. Dále spolupracuji například s Akademií věd ČR a vysokými školami.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Dlouhodobě spolupracuji s ministerstvem školství kvůli specifické situace ve Středočeském kraji a potřebě nových moderních škol v tzv. prstenci okolo Prahy. Komunikací s dotčenými úřady a zároveň se starosty obcí jsem určitým dílem přispěla mimo jiného k vybudování nových moderních škol v Chýni a v Louňovicích, které se zrovna letos otevírají.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Základem jakýchkoliv výsledků je komunikace. Ministerstvo školství, práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu a další, to jsou úřady, které mají možnost dopomoci tomu, aby dostupnost vzdělávání pro děti a hlavně šance dětí na vzdělání byla skutečně naplněna. O tento dialog se intenzivně snažím. A musím říct, že se to posouvá dobrým směrem. Kromě ministerstev je ale důležitá i spolupráce vysokých škol a akademických institucí a jejich propojení s praxi, aby se studenti mohli i během studia propojit s pracovním trhem. I to je oblast, které se věnuji. A v neposlední řadě i podpora talentů v každém oboru - zkrátka aby hvězdy byly nasvíceny :-)
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Jednak legislativní podporou, ale také organizováním odborných seminářů a konferencí na půdě Sněmovny. Schvalování státního rozpočtu poslanci svým způsobem ovlivňuje objem financí plynoucí do školství - v tomto ohledu se snažím “lobovat” a hledat podporu napříč politickým spektrem. Je to často složitější, než se na první pohled zdá…
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Je to kombinace strachu z nových věcí a také nedostatku financí, respektive z jejich ne příliš dobrého rozdělování.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Nechci vynášet rychlé soudy, ale s nástupem umělé inteligence bude mít celoživotní vzdělávání daleko větší význam, než tomu bylo doposud. Protože právě rozvoj AI výrazně promění trh práce. Takže i kdybych zhodnotila vzdělávání ve státním sektoru dnes jako dobré, za rok či dva už to nemusí být dostatečně. Čekají nás velké výzvy a i v tomto musíme být velmi dynamičtí.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Prakticky každý den, co jsem v politice, se setkávám s lidmi. A moc dobře vím, jak právě vzdělání a jeho dostupnost dokáže změnit životní příběh každého člověka. Ale také celé komunity. Stačí se podívat do obcí, kde starostuje člověk, který neusnul na vavřínech a dbá na své celoživotní vzdělávání.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily