Radek Koten
60 let
- Střední elektrotechnické učiliště v Lipníku nad Bečvou
- Vojnův Městec
Radek Koten
60 let
- Střední elektrotechnické učiliště v Lipníku nad Bečvou
- Vojnův Městec
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Vzdělání a souběžné praktická a manuální dovednost je nedílnou součástí pro uplatnění absoloventa v reálném zaměstnání.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Vzdělávání pro určitý účel se zaměřením na potřebné obory je nezbytné a žádoucí. Naopak takzvaně „humanitně“ zaměřené obory, prakticky nepoužitelné v praxi, s vyjímkou neziskových organizací, mnohdy nevytvářejících pozitivní přínos pro společnost. Na krajské úrovni již probíhá masivní podpora technických oborů, včetně zdravotnických.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Naše školství od základních škol zavedením inkluze brzdí rozvoj individuálních talentů. Proto je inkluzi nutné vrátit zpět před její zavedení a tím umožnit všem dětem individuální rozvoj a jejich úspěch v tom, co odpovídá jejich schopnostem. Každý by měl dosáhnou maxima toho, čeho je schopen, nikoliv toho, co je mu v rámci inkluze dovoleno.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Konkrétní kroky mohou nastat až s většinou normálních poslanců ve sněmovně. Se současnou koaliční vládou to nebylo možné.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupráce s ministry této vlády je na úrovni „slibem nezarmoutíš, ale uděláme si to po svém“. Jejich výměna je nezbytná!
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Na krajské úrovni podporou technického vzdělávání, podporou lékařských oborů a vyššího zdravotního personálu. Samozřejmě stipendia pro žáky klíčových oborů s jistotou pracovního uplatnění a profesního růstu s odpovídajícím platovým ohodnocením.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Současný systém vzdělávání, nejistota a rozvrat RVP současným vedením MŠ, NEKOMPETENTNÍ ministři. Aktivismus a snižování nároků na žáky.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Proškolování státních úředníků, tedy pohledem zvenčí, dosazování politických figurek bez odpovídající kvalifikace, to zažíváme poslední 4 roky. Výsledkem vládnutí této vlády je mimo jiné i ministryně spravedlnosti bez odpovídajícího vzdělání. To bohužel poškozuje i důvěru občanů ve vymahatelnost práva. Pokud stát vedou takoví lidé, občané cítí marnost. Selhávají kvalifikační předpoklady pro výkon funkce!
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Bez manuálně schopných a vzdělaných lidí nebude fungovat žádná oblast našeho života. Například ve zdravotnictví nové méně invazivní metody chirurgie, které zkracují reálnou dobu léčby. Bez inovací a chytrých lidí ve všech oblastech života bychom nemohli nadále konkurovat vyspělým zemím.