Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Marian Jurečka

44 let

  • Mendelova univerzita v Brně
  • Rokytnice
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Marian Jurečka

44 let

  • Mendelova univerzita v Brně
  • Rokytnice
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano, vzdělávání je důležité jak pro jednotlivce, tak pro společnost.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Vzdělávání je nejcennější „komoditou“ doby informační, ve které žijeme. Abychom se dále posouvali a byli konkurenceschopnou zemí, je naprosto klíčové do něj investovat. Takže ano, určitě s touto vizí souzním.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
MPSV se zaměřuje na zvýšení vzdělanostní úrovně zaměstnanců na trhu práce. Z Národního plánu obnovy podporujeme digitální dovednosti občanů pomocí kurzů digitálního vzdělávání, kde poskytujeme dotaci až do výše 50 000 Kč na proplacení kurzu. Zájem veřejnosti neustále roste. Cílem ministerstva je prostřednictvím vzdělávání zlepšit pozici zaměstnanců na trhu práce, kde jsou dnes digitální dovednosti naprosto nezbytné.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
V letošním roce byla schválena novela zákoníku práce, která obsahuje klíčové změny, jež přímo souvisejí s celoživotním vzděláváním občanů. Konkrétně jde o navýšení podpory při rekvalifikaci z 60 na 80 % předchozí mzdy. Opatření v kombinaci s nabídkou rekvalifikačních kurzů hrazených ÚP nabízí lidem prostor zvýšit si kvalifikaci, aniž by se museli obávat existenčního ohrožení v souvislosti se ztrátou zaměstnání. Nabídku kurzů jsme navíc nově přizpůsobili uchazečům na míru – zatímco dříve mohli volit jen z kurzů poskytovaných ÚP, dnes si mohou vybrat kurz přesně odpovídající vlastním potřebám. Díky vyšší podpoře nejsou nezaměstnaní hnáni do prvního zaměstnání, které se jim naskytne, ale mohou se plně a bez obav soustředit na rekvalifikaci a díky ní získat lépe ohodnocenou práci. To je podle mého názoru jednoznačné převedení teorií do praxe.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
V současnosti pracujeme společně s ministerstvem školství a Univerzitou Karlovou na pilotním projektu vzdělávacích mikrocertifikátů, které by měly být do budoucna cestou, jak ekonomicky aktivní lidi udržet v procesu celoživotního vzdělávání. Výsledkem by měl být individuální vzdělávací účet, kde se bude každý certifikát evidovat.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Tady bych rád vyzdvihl tzv. hlídačkovné, které se nám letos podařilo prosadit. Je to finanční pomoc na zajištění hlídání dětí v období, kdy rodič studuje VŠ nebo VOŠ. Mít děti je přirozené a nemělo by to rodičům bránit v dalším rozvoji. Podařilo se nám také prosadit dvě legislativní změny, které povedou k lepšímu postavení studentů doktorského studia. Jedna umožní doktorandkám pobírat mateřskou, i když dosud nebyly v žádném pracovním poměru. Ta druhá se týká náhradní doby důchodového pojištění, kam se nově bude započítávat i doktorské studium. Obě tyto změny platí od ledna 2025. Dále od září 2027 dojde k převedení sociálních stipendií z jednotlivých vysokých škol pod agendu úřadu práce. Systém sociálních stipendií bude přehlednější, stipendia vyšší a žádost bude plně digitální. Navíc podporujeme zkrácené úvazky u studentů. Snažíme se pomoci skloubit studium s běžným životem, protože ne každý talentovaný člověk má ke studiu ideální vnější podmínky.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Pokud se zaměřím na oblast trhu práce, kterou mám v gesci, mám za to, že jde spíše o mentální bloky lidí, kteří jsou z minulosti zvyklí odmaturovat, najít si zaměstnání a tím se vzděláním definitivně skončit. Pomalu se tento trend mění a lidé si začínají uvědomovat, že bez celoživotního vzdělávání to v budoucnosti nepůjde. My se jim snažíme být na jejich cestě k tomuto uvědomění co nejvíc nápomocní.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
V rámci resortu MPSV se zaměřujeme na zvýšení digitálních dovedností zaměstnanců pomocí workshopů zaměřených na práci s umělou inteligencí. Chceme, aby práce zaměstnanců byla v budoucnu ještě efektivnější a zaměstnanci sami se mohli více zaměřit na kreativní práci namísto rutinních činností. Kromě toho jsme se zaměřili na zvyšování tzv. soft skills, a to formou manažerské akademie. Manažerská akademie se soustředí na manažerské dovednosti, jako je time management, zvládání stresu nebo řešení konfliktů. Nabízíme také jazykové kurzy pro zaměstnance a například kurz srozumitelného psaní. Ten má pomoci zefektivnit psanou komunikaci uvnitř i vně úřadu.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Často a rád dávám k dobru příběh muže, který je ochrnutý od krku dolů a komunikuje jen pohybem očí. Tento člověk přesto dokáže pracovat na částečný úvazek, a to jako IT odborník. Při svém nelehkém životním osudu se neustále snaží „držet krok“ s vývojem, který je v této oblasti extrémně rychlý. A příběhů, kdy se lidé například po úrazech překvalifikovali tak, aby byli nadále schopní živit sebe a své rodiny, je v rámci působnosti mého resortu celá řada. Jejich příklad je pro mě skutečně motivační.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily