Jan Jakob
43 let
- Gymnázium ve Vsetíně
- Roztoky
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, vzdělávání je jednou z těch nejdůležitějších investic, kam by měl stát napnout síly. Nejde jen o výdaje, ale o dlouhodobou návratnost – v podobě vzdělaných, sebevědomých a konkurenceschopných lidí. Pokud chceme, aby Česká republika byla mozkovnou světa, musíme začít už na základních školách – s důrazem na kritické myšlení, mediální gramotnost, moderní technologie a praktické dovednosti.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- S touto vizí souzním naprosto. Vidím v ní nejen ekonomickou perspektivu, ale i hodnotový rámec – společnost, která si váží vzdělání, vědy a inovací, je společností svobodnou, odolnou a připravenou na budoucnost.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Soustředím se na to, aby české školství bylo propojeno s praxí a moderními trendy. Podporuji legislativní kroky, které umožňují školám sdílet učitele, psychologické služby či asistenty. Prosazuji kariérní růst pro pedagogy, aby učitelská profese byla prestižní.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- S kolegy v čele s naším ministrem pro vědu, výzkum a inovace Markem Ženíškem jsme připravili zákon, který usnadňuje transfer znalostí do praxe a věda tak bude lépe využitelná v praxi. Vědecké výsledky budou mít skutečný dopad a přínos pro Českou republiku.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracujeme napříč politickým spektrem a s institucemi, které se vzdělávání reálně věnují – od univerzit přes školy až po zaměstnavatele. Společně s Markem Ženíškem spolupracujeme na podpoře excelentního výzkumu, který má zároveň praktické využití v českém průmyslu.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Podporuji stipendijní programy pro nadané studenty, granty pro začínající vědce a legislativní kroky usnadňující vznik startupů s technologickým zaměřením.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Je potřeba, aby učitelské povolání bylo vnímáno jako skutečně prestižní. Pokud nebudeme mít kvalitní a motivované učitele, nemůžeme mít kvalitní školství.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Je to oblast, která byla dlouho podceňovaná. Úředníci se často školí jen formálně. Proto prosazuji zavedení moderních programů vzdělávání státních zaměstnanců – od digitálních dovedností po schopnost pracovat s umělou inteligencí. Stát musí jít v této oblasti příkladem.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Na učitelích ve svém okolí vidím, jak náročná je práce pedagoga a jak obrovský vliv může mít na život dětí. Zároveň jsem přesvědčený, že díky špičkovému vzdělávání se mladý člověk může dostat ke světovým projektům. To je motivace, proč chci, aby každé dítě v Česku mělo tuto šanci – bez ohledu na to, odkud pochází.