Poslanec Roku 2025

Projekt hodnotící práci poslanců směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Jana Černochová

51 let

  • Vysoká škola ekonomická v Praze
  • Praha 2
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Jana Černochová

51 let

  • Vysoká škola ekonomická v Praze
  • Praha 2
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Rozhodně, protože kvalitní vzdělání je nepochybně klíčovou investicí i pro zajištění obrany a bezpečnosti České republiky. Ale ne ve smyslu zvyšující se produkce diplomovaných absolventů vysokých škol. Nejde o kvantitu, ale především kvalitu. Jde o to, mít občany schopné kriticky, ale i inovativně myslet, rozumět souvislostem a díky tomu porozumět smyslu potřeby bránit demokratické hodnoty, chápat nutnost bezpečnostních opatření a vážit si svobody. Tradice máme v této oblasti silné. Včetně tradic ve vojenském vzdělávání. Jsem přesvědčená, že právě taková společnost vytváří prostor pro svobodné inovativní myšlení, které posouvá dopředu celou zemi.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Pokud je „mozkovna světa“ metafora pro společnost vzdělaných, inovativních, zodpovědných a sebevědomých lidí, pak ano – takovou vizi podporuji. Chápu nadsázku, ale vzdělání není jen o výkonu mozku, ale také o formování charakteru, hodnot a schopností. A rozhodně máme na co navazovat. Nejsme malým nevzdělaným národem. Od založení Karlovy univerzity přes Jana Amose Komenského až do současnosti je vzdělanost významnou součástí české identity. Čeští vědci a vynálezci psali historii světa řadou objevů z různých vědních oborů. Silný důraz na kvalitní vzdělávání, zejména v technických oborech, přetrvává dodnes a vytváří z České republiky prostředí, kde vznikaly a vznikají i inovace s globálním dopadem. Totéž platí a musí platit i pro vojenské vzdělávání, které reprezentuje naše jediná vojenská vysoká škola.
Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
Pokusím se být stručná, ale bohužel to nebude snadné. V resortu Ministerstva obrany působí vojenská vysoká škola univerzitního typu – Univerzita obrany, která si klade za cíl vychovávat vojenské profesionály, kteří nejen ovládají vojenskou odbornost, ale také ctí hodnoty, jako jsou čest, hrdost, spravedlnost, loajalita a odpovědnost. Tyto hodnoty jsou studentům vštěpovány nejen během studia, ale mají být výchozím bodem jejich celoživotního profesního i osobního postoje a rozvoje. Náš resort je taktéž zřizovatelem Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy Ministerstva obrany v Moravské Třebové (VSŠ a VOŠ MO), která je jedinou institucí tohoto typu v České republice. Naše vzdělávací instituce vytvářejí celou řadu komplexních strategií, které reagují na dynamicky se rozvíjející obory. Pro Ministerstvo obrany je také klíčová příprava a vzdělání personálu, protože naše síla začíná u těch, kteří zde slouží a pracují pro občany této země. Můžeme například mít nejmodernější letouny, špičková bojová vozidla, prostě nejlepší techniku a výzbroj a výstroj. To vše je rozhodně důležité. Ale bez těch, kteří stroje ovládají, to nikdy nepůjde. Ať už jde o vojenský nebo civilní personál, lidé jsou naším nejvýznamnějším strategickým projektem. Konkrétněji jsou k přípravě personálu využívány resortní, mimoresortní i zahraniční vzdělávací a výcviková zařízení a instituce. Systém přípravy personálu se rozvíjí především v souladu s cíli a prioritami stanovenými koncepčními, strategickými a plánovacími dokumenty resortu Ministerstva obrany. Důraz je kladen na propojení teorie s praxí směřující k rozvoji schopností a dovedností pro zabezpečení obrany ČR a ke splnění aliančních závazků. Jsou vytvářeny podmínky pro sdílení schopností a kapacit při přípravě personálu se zahraničními partnery, předně se zeměmi V4 a Středoevropské obranné spolupráce (CEDC – Central European Defence Cooperation). Ke splnění kvalifikačních předpokladů poskytujeme střední, vyšší odborné a vysokoškolské vzdělání především ve vlastních vzdělávacích zařízeních, které jsou součástí vzdělávací soustavy České republiky. V oblasti středního vzdělávání je rozvíjena spolupráce s civilními středními školami zaměřená na přípravu odborníků a budoucích vojenských specialistů. Zároveň, v souladu s potřebami resortu Ministerstva obrany, je na základě analýzy zvažována možnost zavedení nových oborů vzdělávání na vojenské střední škole. Z kapacitních důvodů tak může docházet i ke zřízení nových poboček VSŠ a VOŠ MO v jiných lokalitách. V oblasti vysokoškolského vzdělávání je sledována a analyzována vhodnost akreditovaných souvislých magisterských studijních programů pro přípravu budoucích důstojníků ve všech vojenských oborech a odbornostech. Na základě vyhodnocení budou připraveny k akreditaci nové vojenské studijní programy 2026+. Je to právě Ministerstvo obrany České republiky, které přispívá k vizi být „mozkovnou světa“ tím nejzásadnějším – budujeme prostředí, ve kterém se vzdělání, výzkum a svobodné myšlení mohou svobodně rozvíjet. Zároveň vkládáme investice do vědy a výzkumu v oblasti obrany a bezpečnosti – úzce spolupracujeme s okolním civilní světem. A dovolím si poznámku: „i“ armáda myslí. Moderní obrana není jen o zbraních, ale také o algoritmech, sběru a zpracování velkých dat, AI, kritickém vyhodnocování rizik, precizování zdravotnických i logistických postupů atd. atp. Prakticky neexistuje vědní obor, který by nebyl využitelný pro zajištění bezpečnosti občanů. V tom smyslu jsme první linií právě oné „mozkovny“.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Například se jednalo o podporu návrhů novely zákona o vysokých školách a novely školského zákona, které byly zákonodárci schváleny v tomto roce. V této souvislosti vás také pro stručnost odkážu na celou řadu materiálů schválených vládou, jako například Implementační plán Hospodářské strategie České republiky, který vznikl ve spolupráci resortů a stakeholderů, nebo novou Koncepci přípravy občanů k obraně státu 2025-2030 a další. V roce 2025 jsme také navázali na dlouhodobé priority Ministerstva obrany v oblasti podpory vzdělávání a výzkumu. Pokračovali jsme ve zvyšování kvality výuky na Univerzitě obrany, a to včetně rozvoje kapacit v oblasti kybernetické bezpečnosti a technických oborů. V tomto roce jsme také zahájili aktualizaci vojenských magisterských studijních programů, respektující potřeby a požadavky dnešní doby a armády. Zároveň jsme podporovali mezinárodní spolupráci ve vojenském vzdělávání a účast našich expertů na mezinárodních fórech. Součástí našich aktivit byla i podpora odborného růstu zaměstnanců resortu formou jazykových a specializačních kurzů, a také rozšiřování e-learningových nástrojů v rámci vnitřního vzdělávání, které jsou ruku v ruce s celkovou digitalizací resortu. V neposlední řadě jsem ve spolupráci se státním tajemníkem schválila Strategii rozvoje služebního úřadu Ministerstva obrany. Základní vizí je, aby náš resort byl v roce 2030 moderním, vysoce odborně kompetentním, odolně digitalizovaným a atraktivním služebním úřadem, který díky inovacím, transparentní komunikaci a jasným procesům posiluje obranné schopnosti České republiky a byl by respektovaným a vyhledávaným zaměstnavatelem veřejné správy. Jedním z pilířů této strategie je Rozvoj lidských zdrojů. Mottem tohoto pilíře je „Investujme do lidí. Rozvíjejme talenty. Budujme kariéry. Vytvářejme budoucnost.“ Například každý ze zaměstnanců bude mít svůj individuální plán rozvoje a dalšího vzdělávání založený na jeho schopnostech a ambicích. Bude se pravidelně měřit spokojenost zaměstnanců a podle výsledků se budou upravovat stávající postupy. Pracujeme na tom, aby Ministerstvo obrany a jemu podřízené složky nebylo uzavřené a zapouzdřené místo před okolním světem, naopak usilujeme o otevřenost a přijímání osvědčených postupů z civilního sektoru.
Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Opět se pokusím být maximálně stručná. Jsme si dobře vědomi, že největší intelektuální sílu nemají izolované resorty, ale propojený systém, kdy věda, obrana, univerzity a průmysl fungují jako uzly, které se vzájemně učí a posilují. Nejde o to být největší mozek, ale vytvořit nejchytřejší síť. Proto také dlouhodobě spolupracujeme na vysoké úrovni s kolegy z jiných ministerstev a institucí. Například je pro nás důležitým partnerem pro spolupráci Ministerstvo vnitra, kdy využíváme profesní stáže v programu National Expterts in Professional Training (zde čerpáme i dotace z Ministerstva financí); dále našim zaměstnancům nabízíme studium na College of Europe a Young Leaders Program. S Ministerstvem vnitra dále připravujeme kurz vzdělávání v oblasti nelegitimního ovlivňování. Úzce také spolupracujeme s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost, ale ten seznam by byl daleko širší. Dalším naším důležitým partnerem je také například Francouzský institut v Praze, který nabízí pro zaměstnance ministerstva kurzy francouzského jazyka s rodilými mluvčími. Jako gestor podpory obranného výzkumu, vývoje a inovace (VVI) spolupracuje Ministerstvo obrany právě především s resortem Ministerstva vnitra, který je gestorem podpory bezpečnostního VVI. Naše výzkumné organizace, především pak Univerzita obrany, se aktivně účastní celé řady výzkumných projektů. Z pohledu obranného VVI byla také navázána přelomová spolupráce s Technologickou agenturou ČR. Od letošního roku bylo zahájeno na základě vyhlášení výsledků 1. veřejné soutěže řešení 17 projektů v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v obranném průmyslu PRODEF. Program umožnil zapojení velkého množství subjektů, které dříve v oblasti obranného VVI nepůsobily. Co se týká celého resortu MO, ten průběžně navazuje spolupráci se vzdělávacími institucemi napříč republikou. Za uplynulý cca jeden a půl roku uzavřel resort obrany více než tři desítky memorand či rámcových dohod o spolupráci s veřejnými či soukromými vysokými, vyššími odbornými či středními školami. Spolupráce resortu se školami je klíčová nejen z hlediska sdílení odborných znalostí, ale především jako způsob, jak mladé talenty zapojit do praxe a rozvíjet jejich potenciál. Díky sjednaným memorandům a dohodám vzniká stabilní platforma pro společné vzdělávací, výzkumné a odborné aktivity. Celkově má resort sjednané rámcové dohody s 27 středními školami a memoranda má sjednána s těmito vysokými školami – ČVUT, VŠE, UP Olomouc, UK Praha, MU Brno, Ambis, ČZU Praha, ZČU Plzeň, VŠEM Praha, Policejní akademie, UJEP Ústí nad Labem, UMPRUM, VŠTE v Českých Budějovicích, TU v Liberci, VŠERS České Budějovice, Panevropská univerzita, VUT Brno, CEVRO Univerzita a Veterinární univerzita Brno. Pokud se týká spolupráce se středními školami, tato je směřována zejména do oblasti praktického vyučování, které je realizováno v reálném prostředí vojenských útvarů Armády České republiky a také na pracovištích ministerstva a dále je zaměřena také na oblast, pro nás neméně významnou a zásadní, přípravy občanů k obraně státu. Akademické prostředí, se kterým navazujeme a prohlubujeme spolupráci, je pro nás velmi zásadní. Uvědomujeme si, že řada z nich je špičkou v odborných znalostech a inovativních přístupech, které mohou významně posunout obranné schopnosti České republiky. Za velký úspěch považujeme i to, že se letos stala Univerzita obrany součástí Kvantového inovačního centra IBM, jenž propojí sedm tuzemských univerzit a Akademii věd. Projekt kromě posílení vědeckého potenciálu významně přispěje také k rozvoji bezpečnostních technologií. Dojde k vyškolení nové generace odborníků v oblasti postkvantové kryptografie. Přístup k IBM kvantovým technologiím navíc rozšíří možnosti v oblasti modelování například logistických procesů. Ještě se ve stručnosti vrátím k meziresortní spolupráci, kdy bych nerada někoho opomněla (pokud ano, omlouvám se). Úzce také spolupracujeme s Ministerstvem školství (zejména u POKOS hledáme další možné cesty rozvoje), Ministerstvem průmyslu a obchodu a zmíněným Ministerstvem vnitra. Společně podporujeme technické obory, kyberbezpečnost, obranné inovace a duální kariéry, kdy naši lidé u nás mohou nejen sloužit, ale i vědecky pracovat. Propojujeme vojenský a civilní svět.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Aktivně podporujeme rozvoj vzdělanosti a talent mladé generace prostřednictvím stipendijních programů zaměřených na technické obory v případě středních škol a na nelékařské zdravotnické obory v případě škol vyšších odborných a vysokých. Tato podpora má daleko hlubší význam než jen finanční zabezpečení studentů. Stipendium působí jako významný motivační faktor na dosahování kvalitních studijních výsledků a rozvíjí zodpovědný přístup k vlastnímu vzdělávání. Rozhodně stojí za zmínku, že vláda také schválila misi českého astronauta a hrdého vojáka z povolání Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) s náklady 2 miliardy korun. Příběh majora Svobody je inspirativním příkladem pro mladou generaci, které novodobý astronaut ukazuje, jak může kombinace vojenského výcviku a vědeckého poznání otevírat cestu k novým příležitostem, a to třeba až do vesmíru. V rámci vzdělávacího procesu je věnována velká pozornost studentské tvůrčí činnosti na Univerzitě obrany. Je jednou z hlavních forem systematické práce s nadanými a talentovanými studenty a motivačním nástrojem k rozvoji samostatné tvůrčí práce všech studentů. Mimořádně nadaní studenti Univerzity obrany jsou podporováni prostřednictvím stipendií (prospěchové, tvůrčí, doktorandské apod.), ale i dalšími způsoby. Jedná se zejména o možnosti zapojení do studentské tvůrčí činnosti, práci na katedrách v podobě pomocných pedagogických a pomocných vědeckých sil, účast na odborných studentských konferencích, soutěžích, zapojení do projektů specifického výzkumu, možnou účast ve výuce nad rámec povinného studia či možnost vycestování na zahraniční stáže a mobility. Studenti jsou dále podporováni i prostřednictvím motivačních programů v oblasti jazykového vzdělávání a v tělovýchově. Ministerstvo obrany také podporuje rozvoj inovací a umožňuje zavádění výsledků aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje do schopností Armády ČR. Další významnou aktivitou resortu je podpora zástupců ČR v panelech STO NATO a CapTech (s) EDA. Ministerstvo obrany dále podporuje zapojení českých subjektů do mezinárodních inciativ a projektů NATO a EU. Jedná se například o alianční obranný akcelerátor DIANA, Inovační fond NATO nebo Evropský obranný fond, který podporuje mezinárodní spolupráci soukromého a sektoru a akademické sféry ve výzkumu a vývoji nejmodernějších obranných technologií a vojenského materiálu. Tyto mohou být využity na financování projektů, které mají evropský či alianční rozměr a přispívají k rozvoji vědy a vzdělávání v širším kontextu.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Není tajemství, že současná špičková věda je i o vysokých finančních nárocích a vláda Petra Fialy v tomto směru již odvedla velký kus práce. Mezi hlavní bariéry stále patří nedostatečná provázanost vzdělávání s praxí, možnosti rekvalifikace pro využití nových technologií a adaptací na měnící se pracovní náplň, roztříštěnost a nestabilita systému, systematická podpora talentů, stabilita ve vzdělávací politice. V oblasti inovací brání rozvoji složitá administrativa, nedostatečná motivace a pobídky ke spolupráci mezi akademickou a podnikatelskou či průmyslovou sférou a malá podpora aplikovaného výzkumu. Důležité také je, aby se praxe zapojila do samotné realizace studijních programů. V porovnání s globálními lídry ve vzdělávání, vědě, výzkumu a inovacích nelze než konstatovat, že nemáme náš inovační ekosystém postavený na důvěře ve schopnosti jedince, ani si nejsme schopni celospolečensky připustit, že věda stojí nemalé prostředky, které se ale v dlouhodobém horizontu rozhodně vyplatí investovat. Za klíčové považuji vychovávat nastupující generaci bez strachu ze selhání a obav z riskování. Risk a současně i odpovědnost za odvedenou práci je přirozenou součástí cesty k inovacím. Česká společnost považuje za největší provinění chybu, coby projev slabosti. Potřebujeme přenastavit její mentalitu tak, aby selhání pro ni neznamenalo slabost a konec, ale naopak signál, že někdo sebral odvahu zkusit něco nového. Chceme-li být „mozkovnou světa“, musíme sami sobě nejprve dovolit myslet a s tím ruku v ruce nést i riziko a odpovědnost.
Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
Vzdělávání státních zaměstnanců se řídí zákonem o státní službě a člení se na vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání, vzdělávání představených a jazykové vzdělávání. Jedná se o velmi robustní systém, který samozřejmě může mít nedostatky, ale věřím, že se je daří postupně identifikovat a odstraňovat. Je to nekončící proces a vždy je nutné reflektovat praxi a realitu, která se může rozcházet s naplňováním strategií a původní vize. Je to přirozené. Pro vzdělávání využíváme jak vlastní lektory, tak i externí semináře a kurzy od různých vzdělávacích institucí. Poskytujeme taktéž možnost vzdělávat se v zahraničních kurzech. S nabídkou vzdělávání také oslovujeme zaměstnance zařazené mimo výkon služby z důvodu čerpání mateřské/rodičovské dovolené. Systém vzdělávání v resortu obrany se kontinuálně zlepšuje. V roce 2025 jsme také zavedli nové e-learningové kurzy. Důraz je kladen na propojení teorie s praxí, udržení vysokého standardu výkonu a připravenost čelit novým výzvám v dynamickém prostředí resortu.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Mám řadu osobních zkušeností nejen z mého působení v resortu obrany, ale také jako předsedkyně výboru pro obranu Poslanecké sněmovny nebo dlouholeté starostky a radní pro školství na komunální úrovni, které mě motivují podporovat vzdělávání a inovace v naší zemi. Díky tomu jsem měla možnost se seznámit s řadou jednotlivců i technologických společností, kteří nabízeli svá řešení, často velmi konkurenceschopná na zahraničních trzích, a již se podílí nebo se v budoucnu mohou podílet na zajištění naší obrany a obranyschopnosti. Během svého působení v resortu jsem se seznámila například s řadou studentů, spolků a společností, kteří vyvíjeli různé technologie – drony, minohledačky atp. Jejich nadšení, kreativita a schopnost spolupracovat napříč obory mě utvrdily v tom, že investice do vzdělávání a inovací není jen otázkou budoucnosti, je to otázka bezpečnosti, soběstačnosti a konkurenceschopnosti ČR. Vidím, jak obrovský potenciál mají lidé, společnosti, český obranný průmysl i naše státní podniky (LOM PRAHA, VOP CZ, Vojenský výzkumný ústav, Vojenský technický ústav) a třeba i Vojenské zpravodajství, které rozšířilo nedávno své schopnosti díky družici, která byla vyvinuta českým podnikem za významné podpory resortu obrany. Družici vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon-9 společnosti Space X v rámci mise Transporter 12 v úterý 14. ledna 2025. Je proto důležité, aby soukromý i veřejný sektor měl stále přístup k zaměstnancům s kvalitním vzděláním, moderním technologiím a inspirativnímu prostředí, které následně dokáže přetavit v konkrétní produkty. Jako ministryně obrany se proto snažím aktivně podporovat propojení mezi armádou, akademickou, vědeckou a soukromou sférou. Věřím, že právě skrze vzdělávání a inovace můžeme zajistit nejen bezpečnou budoucnost, ale i inovativní, konkurenceschopnou a odolnou společnost.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily