Jana Černochová
51 let
- Vysoká škola ekonomická v Praze
- Praha 2
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Rozhodně, protože kvalitní vzdělání je nepochybně klíčovou investicí i pro zajištění obrany a bezpečnosti České republiky. Ale ne ve smyslu zvyšující se produkce diplomovaných absolventů vysokých škol. Nejde o kvantitu, ale především kvalitu. Jde o to, mít občany schopné kriticky, ale i inovativně myslet, rozumět souvislostem a díky tomu porozumět smyslu potřeby bránit demokratické hodnoty, chápat nutnost bezpečnostních opatření a vážit si svobody. Tradice máme v této oblasti silné. Včetně tradic ve vojenském vzdělávání. Jsem přesvědčená, že právě taková společnost vytváří prostor pro svobodné inovativní myšlení, které posouvá dopředu celou zemi.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- Pokud je „mozkovna světa“ metafora pro společnost vzdělaných, inovativních, zodpovědných a sebevědomých lidí, pak ano – takovou vizi podporuji. Chápu nadsázku, ale vzdělání není jen o výkonu mozku, ale také o formování charakteru, hodnot a schopností. A rozhodně máme na co navazovat. Nejsme malým nevzdělaným národem. Od založení Karlovy univerzity přes Jana Amose Komenského až do současnosti je vzdělanost významnou součástí české identity. Čeští vědci a vynálezci psali historii světa řadou objevů z různých vědních oborů. Silný důraz na kvalitní vzdělávání, zejména v technických oborech, přetrvává dodnes a vytváří z České republiky prostředí, kde vznikaly a vznikají i inovace s globálním dopadem. Totéž platí a musí platit i pro vojenské vzdělávání, které reprezentuje naše jediná vojenská vysoká škola.
- Jak konkrétně přispívá Vaše práce k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“?
- Pokusím se být stručná, ale bohužel to nebude snadné. V resortu Ministerstva obrany působí vojenská vysoká škola univerzitního typu – Univerzita obrany, která si klade za cíl vychovávat vojenské profesionály, kteří nejen ovládají vojenskou odbornost, ale také ctí hodnoty, jako jsou čest, hrdost, spravedlnost, loajalita a odpovědnost. Tyto hodnoty jsou studentům vštěpovány nejen během studia, ale mají být výchozím bodem jejich celoživotního profesního i osobního postoje a rozvoje. Náš resort je taktéž zřizovatelem Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy Ministerstva obrany v Moravské Třebové (VSŠ a VOŠ MO), která je jedinou institucí tohoto typu v České republice. Naše vzdělávací instituce vytvářejí celou řadu komplexních strategií, které reagují na dynamicky se rozvíjející obory. Pro Ministerstvo obrany je také klíčová příprava a vzdělání personálu, protože naše síla začíná u těch, kteří zde slouží a pracují pro občany této země. Můžeme například mít nejmodernější letouny, špičková bojová vozidla, prostě nejlepší techniku a výzbroj a výstroj. To vše je rozhodně důležité. Ale bez těch, kteří stroje ovládají, to nikdy nepůjde. Ať už jde o vojenský nebo civilní personál, lidé jsou naším nejvýznamnějším strategickým projektem. Konkrétněji jsou k přípravě personálu využívány resortní, mimoresortní i zahraniční vzdělávací a výcviková zařízení a instituce. Systém přípravy personálu se rozvíjí především v souladu s cíli a prioritami stanovenými koncepčními, strategickými a plánovacími dokumenty resortu Ministerstva obrany. Důraz je kladen na propojení teorie s praxí směřující k rozvoji schopností a dovedností pro zabezpečení obrany ČR a ke splnění aliančních závazků. Jsou vytvářeny podmínky pro sdílení schopností a kapacit při přípravě personálu se zahraničními partnery, předně se zeměmi V4 a Středoevropské obranné spolupráce (CEDC – Central European Defence Cooperation). Ke splnění kvalifikačních předpokladů poskytujeme střední, vyšší odborné a vysokoškolské vzdělání především ve vlastních vzdělávacích zařízeních, které jsou součástí vzdělávací soustavy České republiky. V oblasti středního vzdělávání je rozvíjena spolupráce s civilními středními školami zaměřená na přípravu odborníků a budoucích vojenských specialistů. Zároveň, v souladu s potřebami resortu Ministerstva obrany, je na základě analýzy zvažována možnost zavedení nových oborů vzdělávání na vojenské střední škole. Z kapacitních důvodů tak může docházet i ke zřízení nových poboček VSŠ a VOŠ MO v jiných lokalitách. V oblasti vysokoškolského vzdělávání je sledována a analyzována vhodnost akreditovaných souvislých magisterských studijních programů pro přípravu budoucích důstojníků ve všech vojenských oborech a odbornostech. Na základě vyhodnocení budou připraveny k akreditaci nové vojenské studijní programy 2026+. Je to právě Ministerstvo obrany České republiky, které přispívá k vizi být „mozkovnou světa“ tím nejzásadnějším – budujeme prostředí, ve kterém se vzdělání, výzkum a svobodné myšlení mohou svobodně rozvíjet. Zároveň vkládáme investice do vědy a výzkumu v oblasti obrany a bezpečnosti – úzce spolupracujeme s okolním civilní světem. A dovolím si poznámku: „i“ armáda myslí. Moderní obrana není jen o zbraních, ale také o algoritmech, sběru a zpracování velkých dat, AI, kritickém vyhodnocování rizik, precizování zdravotnických i logistických postupů atd. atp. Prakticky neexistuje vědní obor, který by nebyl využitelný pro zajištění bezpečnosti občanů. V tom smyslu jsme první linií právě oné „mozkovny“.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- Například se jednalo o podporu návrhů novely zákona o vysokých školách a novely školského zákona, které byly zákonodárci schváleny v tomto roce. V této souvislosti vás také pro stručnost odkážu na celou řadu materiálů schválených vládou, jako například Implementační plán Hospodářské strategie České republiky, který vznikl ve spolupráci resortů a stakeholderů, nebo novou Koncepci přípravy občanů k obraně státu 2025-2030 a další. V roce 2025 jsme také navázali na dlouhodobé priority Ministerstva obrany v oblasti podpory vzdělávání a výzkumu. Pokračovali jsme ve zvyšování kvality výuky na Univerzitě obrany, a to včetně rozvoje kapacit v oblasti kybernetické bezpečnosti a technických oborů. V tomto roce jsme také zahájili aktualizaci vojenských magisterských studijních programů, respektující potřeby a požadavky dnešní doby a armády. Zároveň jsme podporovali mezinárodní spolupráci ve vojenském vzdělávání a účast našich expertů na mezinárodních fórech. Součástí našich aktivit byla i podpora odborného růstu zaměstnanců resortu formou jazykových a specializačních kurzů, a také rozšiřování e-learningových nástrojů v rámci vnitřního vzdělávání, které jsou ruku v ruce s celkovou digitalizací resortu. V neposlední řadě jsem ve spolupráci se státním tajemníkem schválila Strategii rozvoje služebního úřadu Ministerstva obrany. Základní vizí je, aby náš resort byl v roce 2030 moderním, vysoce odborně kompetentním, odolně digitalizovaným a atraktivním služebním úřadem, který díky inovacím, transparentní komunikaci a jasným procesům posiluje obranné schopnosti České republiky a byl by respektovaným a vyhledávaným zaměstnavatelem veřejné správy. Jedním z pilířů této strategie je Rozvoj lidských zdrojů. Mottem tohoto pilíře je „Investujme do lidí. Rozvíjejme talenty. Budujme kariéry. Vytvářejme budoucnost.“ Například každý ze zaměstnanců bude mít svůj individuální plán rozvoje a dalšího vzdělávání založený na jeho schopnostech a ambicích. Bude se pravidelně měřit spokojenost zaměstnanců a podle výsledků se budou upravovat stávající postupy. Pracujeme na tom, aby Ministerstvo obrany a jemu podřízené složky nebylo uzavřené a zapouzdřené místo před okolním světem, naopak usilujeme o otevřenost a přijímání osvědčených postupů z civilního sektoru.
- Jak spolupracujete s dalšími poslanci či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím úspěšnou spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Opět se pokusím být maximálně stručná. Jsme si dobře vědomi, že největší intelektuální sílu nemají izolované resorty, ale propojený systém, kdy věda, obrana, univerzity a průmysl fungují jako uzly, které se vzájemně učí a posilují. Nejde o to být největší mozek, ale vytvořit nejchytřejší síť. Proto také dlouhodobě spolupracujeme na vysoké úrovni s kolegy z jiných ministerstev a institucí. Například je pro nás důležitým partnerem pro spolupráci Ministerstvo vnitra, kdy využíváme profesní stáže v programu National Expterts in Professional Training (zde čerpáme i dotace z Ministerstva financí); dále našim zaměstnancům nabízíme studium na College of Europe a Young Leaders Program. S Ministerstvem vnitra dále připravujeme kurz vzdělávání v oblasti nelegitimního ovlivňování. Úzce také spolupracujeme s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost, ale ten seznam by byl daleko širší. Dalším naším důležitým partnerem je také například Francouzský institut v Praze, který nabízí pro zaměstnance ministerstva kurzy francouzského jazyka s rodilými mluvčími. Jako gestor podpory obranného výzkumu, vývoje a inovace (VVI) spolupracuje Ministerstvo obrany právě především s resortem Ministerstva vnitra, který je gestorem podpory bezpečnostního VVI. Naše výzkumné organizace, především pak Univerzita obrany, se aktivně účastní celé řady výzkumných projektů. Z pohledu obranného VVI byla také navázána přelomová spolupráce s Technologickou agenturou ČR. Od letošního roku bylo zahájeno na základě vyhlášení výsledků 1. veřejné soutěže řešení 17 projektů v rámci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v obranném průmyslu PRODEF. Program umožnil zapojení velkého množství subjektů, které dříve v oblasti obranného VVI nepůsobily. Co se týká celého resortu MO, ten průběžně navazuje spolupráci se vzdělávacími institucemi napříč republikou. Za uplynulý cca jeden a půl roku uzavřel resort obrany více než tři desítky memorand či rámcových dohod o spolupráci s veřejnými či soukromými vysokými, vyššími odbornými či středními školami. Spolupráce resortu se školami je klíčová nejen z hlediska sdílení odborných znalostí, ale především jako způsob, jak mladé talenty zapojit do praxe a rozvíjet jejich potenciál. Díky sjednaným memorandům a dohodám vzniká stabilní platforma pro společné vzdělávací, výzkumné a odborné aktivity. Celkově má resort sjednané rámcové dohody s 27 středními školami a memoranda má sjednána s těmito vysokými školami – ČVUT, VŠE, UP Olomouc, UK Praha, MU Brno, Ambis, ČZU Praha, ZČU Plzeň, VŠEM Praha, Policejní akademie, UJEP Ústí nad Labem, UMPRUM, VŠTE v Českých Budějovicích, TU v Liberci, VŠERS České Budějovice, Panevropská univerzita, VUT Brno, CEVRO Univerzita a Veterinární univerzita Brno. Pokud se týká spolupráce se středními školami, tato je směřována zejména do oblasti praktického vyučování, které je realizováno v reálném prostředí vojenských útvarů Armády České republiky a také na pracovištích ministerstva a dále je zaměřena také na oblast, pro nás neméně významnou a zásadní, přípravy občanů k obraně státu. Akademické prostředí, se kterým navazujeme a prohlubujeme spolupráci, je pro nás velmi zásadní. Uvědomujeme si, že řada z nich je špičkou v odborných znalostech a inovativních přístupech, které mohou významně posunout obranné schopnosti České republiky. Za velký úspěch považujeme i to, že se letos stala Univerzita obrany součástí Kvantového inovačního centra IBM, jenž propojí sedm tuzemských univerzit a Akademii věd. Projekt kromě posílení vědeckého potenciálu významně přispěje také k rozvoji bezpečnostních technologií. Dojde k vyškolení nové generace odborníků v oblasti postkvantové kryptografie. Přístup k IBM kvantovým technologiím navíc rozšíří možnosti v oblasti modelování například logistických procesů. Ještě se ve stručnosti vrátím k meziresortní spolupráci, kdy bych nerada někoho opomněla (pokud ano, omlouvám se). Úzce také spolupracujeme s Ministerstvem školství (zejména u POKOS hledáme další možné cesty rozvoje), Ministerstvem průmyslu a obchodu a zmíněným Ministerstvem vnitra. Společně podporujeme technické obory, kyberbezpečnost, obranné inovace a duální kariéry, kdy naši lidé u nás mohou nejen sloužit, ale i vědecky pracovat. Propojujeme vojenský a civilní svět.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Aktivně podporujeme rozvoj vzdělanosti a talent mladé generace prostřednictvím stipendijních programů zaměřených na technické obory v případě středních škol a na nelékařské zdravotnické obory v případě škol vyšších odborných a vysokých. Tato podpora má daleko hlubší význam než jen finanční zabezpečení studentů. Stipendium působí jako významný motivační faktor na dosahování kvalitních studijních výsledků a rozvíjí zodpovědný přístup k vlastnímu vzdělávání. Rozhodně stojí za zmínku, že vláda také schválila misi českého astronauta a hrdého vojáka z povolání Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) s náklady 2 miliardy korun. Příběh majora Svobody je inspirativním příkladem pro mladou generaci, které novodobý astronaut ukazuje, jak může kombinace vojenského výcviku a vědeckého poznání otevírat cestu k novým příležitostem, a to třeba až do vesmíru. V rámci vzdělávacího procesu je věnována velká pozornost studentské tvůrčí činnosti na Univerzitě obrany. Je jednou z hlavních forem systematické práce s nadanými a talentovanými studenty a motivačním nástrojem k rozvoji samostatné tvůrčí práce všech studentů. Mimořádně nadaní studenti Univerzity obrany jsou podporováni prostřednictvím stipendií (prospěchové, tvůrčí, doktorandské apod.), ale i dalšími způsoby. Jedná se zejména o možnosti zapojení do studentské tvůrčí činnosti, práci na katedrách v podobě pomocných pedagogických a pomocných vědeckých sil, účast na odborných studentských konferencích, soutěžích, zapojení do projektů specifického výzkumu, možnou účast ve výuce nad rámec povinného studia či možnost vycestování na zahraniční stáže a mobility. Studenti jsou dále podporováni i prostřednictvím motivačních programů v oblasti jazykového vzdělávání a v tělovýchově. Ministerstvo obrany také podporuje rozvoj inovací a umožňuje zavádění výsledků aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje do schopností Armády ČR. Další významnou aktivitou resortu je podpora zástupců ČR v panelech STO NATO a CapTech (s) EDA. Ministerstvo obrany dále podporuje zapojení českých subjektů do mezinárodních inciativ a projektů NATO a EU. Jedná se například o alianční obranný akcelerátor DIANA, Inovační fond NATO nebo Evropský obranný fond, který podporuje mezinárodní spolupráci soukromého a sektoru a akademické sféry ve výzkumu a vývoji nejmodernějších obranných technologií a vojenského materiálu. Tyto mohou být využity na financování projektů, které mají evropský či alianční rozměr a přispívají k rozvoji vědy a vzdělávání v širším kontextu.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Není tajemství, že současná špičková věda je i o vysokých finančních nárocích a vláda Petra Fialy v tomto směru již odvedla velký kus práce. Mezi hlavní bariéry stále patří nedostatečná provázanost vzdělávání s praxí, možnosti rekvalifikace pro využití nových technologií a adaptací na měnící se pracovní náplň, roztříštěnost a nestabilita systému, systematická podpora talentů, stabilita ve vzdělávací politice. V oblasti inovací brání rozvoji složitá administrativa, nedostatečná motivace a pobídky ke spolupráci mezi akademickou a podnikatelskou či průmyslovou sférou a malá podpora aplikovaného výzkumu. Důležité také je, aby se praxe zapojila do samotné realizace studijních programů. V porovnání s globálními lídry ve vzdělávání, vědě, výzkumu a inovacích nelze než konstatovat, že nemáme náš inovační ekosystém postavený na důvěře ve schopnosti jedince, ani si nejsme schopni celospolečensky připustit, že věda stojí nemalé prostředky, které se ale v dlouhodobém horizontu rozhodně vyplatí investovat. Za klíčové považuji vychovávat nastupující generaci bez strachu ze selhání a obav z riskování. Risk a současně i odpovědnost za odvedenou práci je přirozenou součástí cesty k inovacím. Česká společnost považuje za největší provinění chybu, coby projev slabosti. Potřebujeme přenastavit její mentalitu tak, aby selhání pro ni neznamenalo slabost a konec, ale naopak signál, že někdo sebral odvahu zkusit něco nového. Chceme-li být „mozkovnou světa“, musíme sami sobě nejprve dovolit myslet a s tím ruku v ruce nést i riziko a odpovědnost.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve státním sektoru (vzdělávání zaměstnanců ministerstev, úřadů atd.)?
- Vzdělávání státních zaměstnanců se řídí zákonem o státní službě a člení se na vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání, vzdělávání představených a jazykové vzdělávání. Jedná se o velmi robustní systém, který samozřejmě může mít nedostatky, ale věřím, že se je daří postupně identifikovat a odstraňovat. Je to nekončící proces a vždy je nutné reflektovat praxi a realitu, která se může rozcházet s naplňováním strategií a původní vize. Je to přirozené. Pro vzdělávání využíváme jak vlastní lektory, tak i externí semináře a kurzy od různých vzdělávacích institucí. Poskytujeme taktéž možnost vzdělávat se v zahraničních kurzech. S nabídkou vzdělávání také oslovujeme zaměstnance zařazené mimo výkon služby z důvodu čerpání mateřské/rodičovské dovolené. Systém vzdělávání v resortu obrany se kontinuálně zlepšuje. V roce 2025 jsme také zavedli nové e-learningové kurzy. Důraz je kladen na propojení teorie s praxí, udržení vysokého standardu výkonu a připravenost čelit novým výzvám v dynamickém prostředí resortu.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Mám řadu osobních zkušeností nejen z mého působení v resortu obrany, ale také jako předsedkyně výboru pro obranu Poslanecké sněmovny nebo dlouholeté starostky a radní pro školství na komunální úrovni, které mě motivují podporovat vzdělávání a inovace v naší zemi. Díky tomu jsem měla možnost se seznámit s řadou jednotlivců i technologických společností, kteří nabízeli svá řešení, často velmi konkurenceschopná na zahraničních trzích, a již se podílí nebo se v budoucnu mohou podílet na zajištění naší obrany a obranyschopnosti. Během svého působení v resortu jsem se seznámila například s řadou studentů, spolků a společností, kteří vyvíjeli různé technologie – drony, minohledačky atp. Jejich nadšení, kreativita a schopnost spolupracovat napříč obory mě utvrdily v tom, že investice do vzdělávání a inovací není jen otázkou budoucnosti, je to otázka bezpečnosti, soběstačnosti a konkurenceschopnosti ČR. Vidím, jak obrovský potenciál mají lidé, společnosti, český obranný průmysl i naše státní podniky (LOM PRAHA, VOP CZ, Vojenský výzkumný ústav, Vojenský technický ústav) a třeba i Vojenské zpravodajství, které rozšířilo nedávno své schopnosti díky družici, která byla vyvinuta českým podnikem za významné podpory resortu obrany. Družici vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon-9 společnosti Space X v rámci mise Transporter 12 v úterý 14. ledna 2025. Je proto důležité, aby soukromý i veřejný sektor měl stále přístup k zaměstnancům s kvalitním vzděláním, moderním technologiím a inspirativnímu prostředí, které následně dokáže přetavit v konkrétní produkty. Jako ministryně obrany se proto snažím aktivně podporovat propojení mezi armádou, akademickou, vědeckou a soukromou sférou. Věřím, že právě skrze vzdělávání a inovace můžeme zajistit nejen bezpečnou budoucnost, ale i inovativní, konkurenceschopnou a odolnou společnost.